سلامت نیوز: قاسم زاده گفت: دختر و پسر طی مدت نامزدی مشاوره ازدواج بگیرند و بعد عقد کنند، اگر در این مدت انتخاب درست صورت گرفته باشد، دیگر احتیاجی به گرفتن حق طلاق نیست.

قاسم زاده آسیب شناس و روانشناس خانواده گفت: الفبای ازدواج باید اصلاح شود، یعنی در ابتدا دختر و پسر باید در قالب عرف و شرع با خواندن صیغه محرمیت مدتی را نامزد باشند، طی مدت نامزدی مشاوره ازدواج بگیرند و بعد عقد کنند، اگر در این مدت انتخاب درست صورت گرفته باشد دیگر احتیاجی به گرفتن حق طلاق نیست.

ناصر قاسم زاده، آسیب شناس و روانشناس خانواده درباره درخواست حق طلاق از طرف دختران و رواج پیدا کردن این موضوع در جامعه به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: این مساله بیشتر در کلان شهرها مشاهده می شود و در شهرهای کوچک کمتر مورد توجه قرار می گیرد. از آنجایی که درکلان شهرها با کارکرد فرهنگی دچار مشکل بوده ایم و یک قشری از جوانان که به ازدواج رو می آورند با مشکل وارد مقوله ازدواج می شوند، عامل این مشکلات می تواند عدم شناخت کافی و از طرفی نادرست عمل کردن در امر تحقیقات قبل از ازدواج باشد و همین امر باعث می شود پایه های بنیان خانواده سست شود.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که در قانون راه های بیشتری برای آقایان برای فرار از مشکلات زندگی باز است و معمولا خانم ها هستند که در این پیوندها متضرر می شوند، به همین دلیل دختران ترجیح می دهند با گرفتن حق طلاق، پشتوانه و تضمینی به دست آورند که اگر در آینده نتوانستند به زندگی ادامه دهند، یک آزادی در زمینه طلاق داشته باشند.

روانشناس خانواده همچنین اضافه کرد: اگر دختران قبل از ازدواج مشاوره صحیح داشته و شناخت کافی از همسر به دست آورده باشند، دلیلی برای جدایی ندارند و پسران هم اگر مشکل اخلاقی نداشته باشند، ترسی از واگذاری حق طلاق نخواند داشت. اما از آنجایی که این شناخت حاصل نمی شود، پایه های زندگی سست و لرزان است و دختر می ترسد به پسر اعتماد کند.

قاسم زاده گفت: از این رو پیشنهاد می شود در صورتی که ازدواج به صورت سنتی و عدم شناخت کافی صورت می گیرد، بهتر است چنین تضمینی به دختر داده شود تا اگر در ادامه زندگی طرف مقابل دچار مشکل اخلاقی بوده و یا مشکلات دیگر که ادامه زندگی را برایش غیرممکن کرد، بوجود آمد، بتواند با حق و حقوقی که دارد از آن زندگی رها شود.

این آسیب شناس اضافه کرد: همانطور که گفته شد این مبحث بیشتر در کلان شهرها مطرح است، جاهایی که مردم شناخت کمتری از یکدیگر دارند، اختلاف های فرهنگی و قومیت بسیار بالا است، تفاوت های فرهنگی، جایگاه ها و باورهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خانواده ها با یکدیگر متفاوت است و معمولا این اختلاف باعث می شود که ازدواج های نادرست صورت گیرد.

وی ادامه داد: در تعالیم دینی توصیه شده است که کسی را به همسری انتخاب کنید که هم کفو شما باشد، اما این هم کفو بودن در کلان شهرها خیلی کمرنگ شده و بعضا می توان گفت مطرح نیست.

این آسیب شناس افزود: دختری که از یک خانواده متوسط بوده و تحصیلات فوق لیسانس دارد، به دلیلی که شرایط ازدواج را ندارد، مجبور است تن به ازدواج با پسری دهد که زیر دیپلم است و همین امر باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود. حتی اگر با مشکل اعتیاد و مشکلات اخلاقی هم مواجه نشوند، در صحبت کردن با یکدیگر و طرز نگاه به زندگی آینده شان نمی توانند به تفاهم برسند.

قاسم زاده در خصوص راهکار پیشنهادی این مساله به نحوه درست آشنایی و شناخت کامل دختر و پسر از یکدیگر اشاره کرد و ادامه داد: بهترین راهکار این است که دختر و پسر همدیگر را بشناسند. معمولا ابتدا بین دختر و پسر خطبه عقد دائم جاری می شود ولی در زبان عامیانه می گویند که نامزد هستیم، در صورتی که نامزدی مربوط به دوران قبل از عقد است.

وی تصریح کرد: همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری افراد ابتدا کاندیدا می شوند و بعد از تبلیغات رای می آورند، در مبحث ازدواج هم باید همین طور باشد.

این آسیب شناس افزود: الفبای ازدواج باید اصلاح شود، یعنی در ابتدا دختر و پسر باید در قالب عرف و شرع با خواندن صیغه محرمیت مدتی را نامزد باشند، طی مدت نامزدی مشاوره ازدواج بگیرند و بعد عقد کنند، اگر در این مدت انتخاب درست صورت گرفته باشد دیگر احتیاجی به گرفتن حق طلاق نیست.

وی در پایان تاکید کرد: اگر ازدواج ها کماکان به صورت سنتی و شناخت غلط صورت گرفت باید تفاوت های فردی شناخته شود و این مبحثی نیست که زمان عقد مطرح شود. دختر و پسر باید در همان رفت و آمدهای دوران نامزدی در این خصوص به تفاهم برسند و والدین نیز باید به آن صحه بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha