چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 33479
سلامت نیوز: با توجه به ایجاد و افزایش گونه های مقاوم به آنتی بیوتیك ها در سال های اخیر و مقاومت دارویی مایكو باكتریوم، درمان سل با مشكلات عمده ای رو به رو شده است.
 
 پیمان درویشی متخصص بیماری های عفونی و پزشك هماهنگ سل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح كرد: باسیل سل، مایكوباكتریوم توبرلكوزیس یا باسیل كخ نام دارد و به دلیل انتقال فرد به فرد و میزان بالای مرگ و میر آن همواره مورد توجه بوده است.

 وی گفت: بیماری سل در كشورهای جهان سوم از معضلات عمده بهداشتی است و در مناطقی از ایران نیز شیوع آن كم نیست.

 درویشی افزود: مرض سل یا توبرلكوزیس یكی از بیماری های مهلك در جهان است كه درمان مناسب و زودرس آن بسیار با اهمیت است.

 وی با بیان اینكه در سال های اخیر عوامل متعددی موجب ایجاد مشكل در روند درمان سل شده است تاكید كرد: با توجه به ایجاد و افزایش گونه های مقاوم به آنتی بیوتیك ها در سال های  اخیر و مقاومت دارویی مایكو باكتریوم ها درمان سل با مشكلات عمده ای رو به رو شده است.

این پزشك هماهنگ كننده سل تصریح كرد: در مجموع باید گفت كه درمان سل مشكل است و به دوره های طولانی استفاده از آنتی بیوتیك ها نیاز دارد كه البته مقاومت دارویی به این آنتی بیوتیك ها روند درمان بیماری را با مشكل روبرو كرده و به تاخیر می اندازد.

 درویشی یادآور شد: درمان به موقع سل و پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك ها از جمله مهمترین راهكارهای پیشگیری از ایجاد گونه های مقاوم سل و كاهش اثر بخشی درمان این بیماری است.

وی خاطر نشان كرد: معضل وحشتناك سل مقاوم به درمان در جامعه یكی از نگرانی های عمده مورد بیماری سل است كه باید برای برطرف كردن آن و جلوگیری از مقاومت های شدید دارویی اقدامات عملی تر و جدی تری صورت گیرد.

**تعدیل هزینه های درمان از راه های مهم پیشگیری از ایجاد سل مقاوم به درمان است

در ادامه واحدی متخصص داخلی افزود: راه پیشگیری  صحیح و درمان كامل و دقیق سل بسیار مهم است و در كنترل این بیماری همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی گفت: درمان ناقص سل می تواند سبب ایجاد نمونه مقاوم و درمان شده كه این امر اجتماع را درگیر خود كرده و عواقب خطرناكی به دنبال خواهد داشت.

 واحدی تاكید كرد: با توجه به اینكه درمان شش ماهه تا یك ساله سل به طور كامل و دقیق بسیار مهم بوده و اگر افراد مبتلا به طور كامل تحت درمان و بررسی قرار گیرند، می توان درصد بالایی از ایجاد نمونه مقاوم به درمان در جامعه پیشگیری كرد.

 وی با بیان اینكه تعدیل هزینه های درمان از راه های مهم پیشگیری از ایجاد سل مقاوم به  درمان است تاكید كرد: در واقع با توجه به اینكه اغلب افراد مبتلا به سل دارای وضعیت مالی مساعدی نیستند بنابراین بهتر است كه هزینه های درمان را تعدیل نموده و افراد مبتلا تا آخرین روز درمان تحت كنترل باشند تا با معضل خطرناك سل مقاوم به درمان در جامعه روبرو نشویم.

 واحدی گفت: استقرار برنامه كنترل دقیق تر در كنار تشخیص سریع گونه های مقاوم دارویی و عفونت های چند مقاومتی نقش قابل ملاحظه ای در كاهش شیوع مقاومت های آنتی بیوتیكی داشته و به برطرف شدن معضل بیماری سل در جامعه رفع و دشواری درمان این بیماری كمك زیادی خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha