سلامت نیوز: رعایت نكردن روش پلكانی با ایجاد نوعی محدودیت در دریافت انرژی های لازم توسط بدن، مهمترین عامل برگشت وزن به حالت اولیه خود در رژیم های غذایی برای لاغر شدن است.
  
نیاز محمدزاده، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: روش پلكانی یكی از متد جدید و تحولی عظیم در عرصه كنترل و همچنین كاهش وزن است كه براساس آن فرد پس از رعایت رژیم غذایی (برای لاغر شدن) پس از هر جلسه كاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن مدت زمانی را از نظر تغذیه ای آزاد است تا از هر نوع ماده غذایی كه میل دارد، استفاده كند و پس از مدت زمان معینی و یا اصطلاحا زمان تغذیه آزاد كه توسط متخصص تغذیه مشخص می شود، دوباره رژیم غذایی خود را ادامه می دهد.

وی با بیان اینكه محدود كردن انرژی یكی از مهمترین عوامل برگشت چاقی و پاسخ ندادن بدن به رژیم های غذایی است، تصریح كرد: در اغلب رژیم های غذایی كاهش وزن دیده شده كه اولین مرحله در این گونه رژیم ها، محدود كردن شدید انرژی و كاهش شدید و ناگهانی سطح متابولیسم بدن در مصرف انرژی مورد نیاز خود نسبت به سابق است.

دكتر محمدزاده اظهار داشت: رژیم غذایی مناسب برای كاهش وزن و رسیدن به وزنی نرمال به معنای پرهیز یكباره از مصرف غذا نیست؛ بلكه باید مطابق با وضعیت بدن هر فرد، رژیم غذایی متناسب بدون حذف ناگهانی منابع غنی انرژی و محدودیت انرژی داشته باشد تا فرد در فرآیند كاهش وزن دچار متوقف شدن این فرآیند و یا برگشت دوباره وزن نشود.

وی ایجاد دیدگاهی واقع بینانه را در كاهش وزن از اركان اساسی رژیم درمانی تلقی كرده و ادامه داد: در بسیاری از مواقع افراد انتظار دارند در مدت كوتاهی لاغر شده و به وزن ایده آل خود برسند، در حالیكه افراد باتجربه و متخصصان تغذیه باید دیدگاه واقع بینانه را در فرآیند كاهش وزن به فردی كه دارای BMI بالایی است القا كنند تا وی متوجه شود كه وزنی كه بر اثر مدتها زیاده روی در مصرف غذا و خوراكی به وجود آمده، نمی تواند به یكباره كاهش یابد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینكه متابولیسم بدن به گونه ای طراحی شده كه خود را با شرایط محیطی تطبیق می دهد، گفت: در رژیم های غذایی سخت، بدن بعد از مدتی به علت تطبیق یافتن اجباری با شرایط رژیم، دیگر به رژیم جواب نمی دهد و كاهش وزن متوقف می شود.

وی با تاكید بر اینكه ورزش جزو جدایی ناپذیر كاهش وزن در كنار رژیم های غذایی است، تاكید كرد: این عمل سبب می شود تا هم فرد از نظر قوای بدنی ضعیف نشود و از سوی دیگر با ارتقای كیفیت متابولیسم، كاهش وزنی مطلوب و سالم داشته باشد.

محمدزاده همچنین در پایان، اثر یویو را از دیگر دلایل برگشت وزن در رژیم های غذایی لاغری برشمرده و خاطرنشان كرد: در این حالت فرد پس از رعایت رژیم غذایی كاهش وزن و پس از لاغر شدن مجددا همانند سابق اقدام به پرخوری می كند و در واقع چاقی و لاغری مكرر در این افراد، سبب جلوگیری از لاغر شدن آنها و دیر پاسخگویی به رژیم غذایی كاهش وزن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لاغری ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    0 0
    تکنیک جالبی بود روش پلکانی کاش یه مطلب کامل رد موردش می نوشتید برقرار باشید