سلامت نیوز: با توجه به بی علامت بودن موارد قابل توجهی از سوء تغذیه و نیز اینكه كودك مبتلا ممكن است سالم و طبیعی به نظر رسد، به همین دلیل بسیاری از موارد سوء تغذیه در كودكان دیر تشخیص داده می شود.

بهرام اسدزاده متخصص بیماریهای كودكان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سوء تغذیه یكی از مشكلات شایع مهم و البته نسبتاً خطرناك است كه بسیاری از كودكان مبتلا به آن بوده یا در معرض ابتلا به آن هستند.

وی تصریح كرد: سوء  تغذیه هنگامی رخ می دهد كه بدن غذای كافی كه برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت نكند یا به میزان بسیار كم دریافت كند.

اسدزاده با بیان اینكه كودك مبتلا به سوء تغذیه لزوما علائم و نشانه های سوء تغذیه را از خود بروز نمی دهد تاكید كرد: فرد مبتلا به سوء تغذیه ممكن است تا مدت ها علامت خاصی از خود نشان ندهد و خود و اطرافیان او چنین تصور كنند كه این فرد سالم است.

وی گفت: با توجه به بی علامت بودن موارد قابل توجهی از سوء تغذیه و نیز اینكه كودك مبتلا ممكن است سالم و طبیعی به نظر رسد به همین دلیل بسیاری از موارد سوء‌ تغذیه در كودكان دیر تشخیص داده می شود.

این متخصص بیماری های كودكان یادآور شد: برای تشخیص به موقع و زودرس سوء تغذیه، مراجعه منظم به پزشك و بررسی های دقیق جسمی كودك توسط متخصص مربوطه بسیار ضروری است.

اسدزاده اظهار داشت: اگرچه سوء تغذیه ممكن است در مواردی علامت خاصی نداشته باشد اما در اغلب موارد فرد مبتلا نشانه هایی از این بیماری و مشكل را از خود بروز نمی دهد.

وی گفت: خستگی ، كسلی، خشكی پوست، بی توجهی یا كم توجهی به موضوعات اطراف، كاهش یادگیری، شكم برآمده، لاغر و كوتاه بودن قد از جمله علائم و نشانه های مرتبط با سوء‌تغذیه است.

اسدزاده خاطرنشان كرد: معاینه منظم كودك توسط پزشك، دادن غذاهای سالم و مقوی به كودك از جمله حبوبات، سبزیجات، شیر و مواد لبنی و مواد پروتئینی از جمله اقدامات مهم برای پیشگیری و درمان سل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha