چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 33485
سلامت نیوز: یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه آمار کشور ما در زمینه خطاهای پزشکی بیشتر از آمار دیگر کشورها نیست، گفت: اگر در زمینه ارائه آمار خطاهای پزشکی نگرانی وجود دارد به دلیل برخورد غیر حرفه ای و غیر منطقی است که در مواجهه با این موضوع می شود.

دکتر احمد کاویانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آماری از خطاهای پزشکی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در همه دنیا از جمله ایران خطاهای پزشکی وجود دارد اما نحوه ارائه آمار در این زمینه تا حد زیادی بستگی به نحوه برخورد با این مسئله دارد.

وی ادامه داد: وقتی گروه هایی در کشور مترصد گرفتن نقطه ضعف از یک سیستم هستند تا کل آن را زیر سوال ببرند این موجب می شود صاحبان این سیستم نگران باشند که کمترین خطایی از آن سیستم افشاء نشود.

کاویانی تصریح کرد: اگر فرهنگ مواجهه با این موضوعات در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما افزایش پیدا کند ارائه آمار در زمینه خطاهای پزشکی قطعا جامعه پزشکی را در راستای پیشگیری و کاهش دادن خطاها کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آمار خطاهای پزشکی در کشور نسبت به کشورهای منطقه به هیچ وجه بالا نیست و حتی در صورت انتشار قابل مقایسه با کشورهای غربی خواهد بود، گفت: وقتی برای یک مورد خطای پزشکی در ده میلیون نفر، رسانه ها و صدا و سیما طوری برخورد می کنند که گویا یک فاجعه ملی اتفاق افتاده است طبیعتا جامعه پزشکی از اینکه حتی این موارد کم هم منتشر بشود می هراسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: دانستن خطای پزشک حق بیمار است و جزو آموزش های اخلاق پزشکی است که باید در دانشکده ها تدریس شود و اگر با خطاهای پزشکی مانند خیلی از پدیده های اجتماعی درست رفتار نشود امکان اجرای این اصل اخلاق پزشکی وجود ندارد.

دکتر کاویانی در ادامه اظهار داشت: نباید توقع داشت تنها پزشکان اخلاق حرفه ای را رعایت کنند و در سایر بخش‌ها و رسانه ها این اخلاق رعایت نشود و اگر اشخاصی می خواهند با هم تسویه حساب سیاسی بکنند مسائل بهداشتی را وجه مسامحه قرار دهند.

وی افزود: اگر همه به اخلاق حرفه‌ای و وظایفی که دارند پایبند باشند قطعا اعلام خطای پزشکی به صورت فردی به بیمار و یا به صورت آمار کلی در سطح جامعه نه تنها هیچگونه نگرانی ندارد و اشکالی برای جامعه پزشکی ایجاد نمی کند، بلکه برای آگاهی افراد جامعه از کیفیت خدمات پزشکی بسیار کمک کننده است و موجب می‌شود سیستم سلامت کشور نقاط ضعف را شناسایی و برای از رفع آن تلاش کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: اعلام یک آمار در زمینه خطاهای پزشکی می تواند فایده های زیادی برای جامعه داشته باشد اما منوط به این است که تمام طرف‌های درگیر موضوع با این مساله حرفه ای برخورد کنند نه اینکه فقط از جامعه پزشکی انتظار برخورد حرفه ای برود.

دکتر کاویانی با بیان اینکه خطاهای پزشکی در هر مرحله ای از درمان می تواند اتفاق بیفتد اما نتیجه آن متفاوت است و اهمیت دارد، اظهار داشت: خطای پزشکی در مرحله تشخیص رماتیسم مفصلی همانقدر احتمال وقوع دارد که حین جراحی فرد ممکن است اتفاق بیفتد اما در مثال دوم خطای پزشکی موجب فاجعه برای بیمار می شود ولی در مثال اول برای بیمار تنها صدمات کمی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه از مرحله تشخیص گرفته تا درمان و پیگیری امکان وقوع خطای پزشکی وجود دارد، ادامه داد: چون آمار رسمی در این زمینه موجود نیست تقسیم بندی اینها نیز میسر نیست اما می توان گفت آن خطاهایی بیشتر روی بیماران تاثیر می گذارند که در مراحل حساستری اتفاق می افتند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عمده‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش خطاهای پزشکی را دانش فنی پزشکان و آشنایی آنها با اصول اخلاق پزشکی دانست و گفت: اگر پزشکان طبق اصول حرفه ای عمل و اصول را رعایت کنند این خطا به صورت قابل توجهی کاهش می یابد ولی در نهایت اجتناب ناپذیر است و هیچ جامعه ای نمی تواند کاملا خطا را از سیستم خود حذف کند.

دکتر کاویانی با تاکید بر اینکه برای کاهش خطاهای پزشکی از چند منظر باید اقدام شود، افزود: در مرحله اول باید کسانی وارد دانشگاه شوند که واقعا به این رشته علاقه مندند و دوم اینکه دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید نسبت به تربیت پزشک با کیفیت بهتر اقدام کنند و در رشته های پزشکی به لحاظ آموزش علمی و اخلاقی توجه بیشتری کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: درصدی از دانشجوهای پزشکی با یک تصورات رویایی وارد این رشته می شوند بدون اینکه کمترین علاقه و استعداد مربوط به این رشته را داشته باشند بنابراین بدیهی است که پس از ورود به دانشگاه نسبت به کسی که خود را استعداد یابی کرده و با توجه به علاقه خود وارد دانشگاه شده ضعیف تر عمل می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یک پزشک باید به لحاظ مالی زندگی درخوری داشته باشد و از امنیت شغلی و درآمد مناسبی برخوردار باشد تا بتواند با ذهن آرام و متمرکز به حرفه خود بپردازد.

وی ادامه داد: اگر پزشکی در وضعیت مطلوب شغلی و اقتصادی قرار نگیرد احتمال بروز خطا و انجام اعمالی که انگیزه آن کمک به بیمار نباشد افزایش می یابد بنابراین دود این موضوع که پزشکی شغل یا درآمد کافی نداشته باشد مستقیما به چشم بیمار می رود و اگر سیستم سلامت کشور این را نپذیرد درصدی از پزشکان وارد این خطاها می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha