چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 33486
سلامت نیوز: آلزایمر نوعی از اختلال مشاعر است كه موجب بروز مشكلات حافظه‌ای، رفتاری و فكری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علائم این بیماری معمولا به كندی پیشرفت می‌كنند و به مرور زمان وخیم‌تر می‌شود تا جایی كه دركار‌های عادی روزانه و زندگی روز‌مره اختلال ایجاد می‌كند.

بنابر گزارش سایت انجمن جهانی آلزایمر، 10 نشانه هشداردهنده این بیماری عبارتند از:

1ـ تضعیف حافظه و بروز حالت‌های فراموشی كه زندگی روزمره را مختل می‌كند.

یكی از شایعترین علائم آلزایمر از دست دادن حافظه بویژه فراموش‌ كردن اطلاعاتی است كه فرد بیمار اخیرا آن‌ها را به خاطر سپرده است. سایر موارد شامل فراموش‌ كردن تاریخ‌ها و روید‌ادهای مهم، پرسیدن مكرر اطلاعات مشابه و وابستگی به وسایلی مثل دفتر یادداشت و لوازم الكترونیكی برای به یاد‌آوردن موضوعات معمولی هستند.

2ـ چالش در برنامه‌ریزی یا حل مسائل.

برخی افراد ممكن است تغییراتی را در توانایی‌شان برای برنامه‌ریزی یا كاركردن با اعداد و ارقام تجربه كنند. آن‌ها اغلب رسیدگی به صورت حساب‌های ماهانه را فراموش می‌كنند و در تمركز كردن و انجام كارهای طولانی‌تر با مشكل مواجه می‌شوند.

3ـ مشكل در انجام كارهای معمول و ساده در منزل، محل كار و حتی تفریحات.

مبتلایان به آلزایمر اغلب در انجام و تكمیل كارهای روزانه و معمول با مشكل مواجه می‌شوند. آن‌ها حتی برای رانندگی كردن تا یك مقصد آشنا، مدیریت هزینه‌های كاری و یا به یا‌دآوردن قوانین بازی‌های مورد علاقه‌شان دچار مشكل می‌شوند.

4ـ سردرگم شدن در زمان و مكان

مبتلایان به آلزایمر نمی‌توانند تاریخ‌ها، فصول و گذر زمان را دنبال كنند. آن‌ها گاهی فراموش‌می‌كنند كه كجا هستند و چگونه خود را به این محل رسانده‌اند.

5ـ مشكل در درك تصاویر

در برخی از افراد داشتن مشكل بینایی در واقع نشانه‌ای از آلزایمر است. آن‌ها هم‌چنین در خواندن، تشخیص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشكل پیدا می‌كنند. گاهی اوقات وقتی مقابل آیینه قرار می‌گیرند، تصور می‌كنند فرد دیگری مقابل آن‌ها ایستاده و درك نمی‌كنند كه تصویر خودشان است.

6ـ پیدا كردن مشكلات تازه با واژه‌ها در گفتن یا نوشتن

مبتلایان به آلزایمر در دنبال كردن یا پیوستن به یك گفت‌وگو ناتوان می‌شوند، آنها گاهی در حین گفت‌وگو متوقف می‌شوند و برای ادامه صحبت‌های خود هیچ ایده‌ای ندارند و دائم جملات مشابهی را تكرار می‌كنند. هم‌چنین در پیدا كردن واژه‌های مناسب در بین مكالمه خود ناتوان می‌شوند.

7ـ گذاشتن اشیاء در جای غیرمعمول و از دست دادن توان ردیابی مجدد برای پیدا كردن آن‌ها.

بیماران آلزایمری اغلب وسایل خود را در جاهای غیرمعمولی می‌گذارند و بعد جای آن‌ها را فراموش می‌كنند. به علاوه حتی توان آن را ندارند كه با رجوع به حافظه خود جای قرار دادن وسیله‌ مورد نظر را ردیابی كنند.

8‌ـ ضعف‌ و ناتوانی در قضاوت و تصمیم‌گیری

بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در قضاوت و تصمیم‌گیری دستخوش تغییراتی می‌شوند كه توان‌ آن‌ها را در این زمینه‌ها كاهش می‌دهد.

9ـ عقب نشینی از فعالیت‌های كاری و اجتماعی

این بیماران به تدریج خود را از برنامه‌های گروهی و فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی كنار می‌كشند.

10‌ـ تغییر در خلق‌ و خو وشخصیت.

ویژگی‌های شخصیتی و خلق‌ وخوی این بیماران نیز تغییر می‌كند. آن‌ها دچار سردرگمی، تردید و ظن، افسردگی، ترس واضطراب می‌شوند و به سادگی در شرایط مختلف آشفته و پریشان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha