بر اساس آمارهای جهانی تخمین زده می شود که تعداد بیماران آلزایمر در ایران بیش از 500 هزار نفر باشد.

سلامت نیوز: بر اساس آمارهای جهانی تخمین زده می شود که تعداد بیماران آلزایمر در ایران بیش از 500 هزار نفر باشد.

به گزارش سلامت نیوز‌ انجمن آلزایمر ایران اعلام كرد: با توجه به این که تاکنون هیچ گونه غربالگری در مورد بیماری آلزایمر در کشور به عمل نیامده است و انجمن آلزایمر هم به دلیل کمبود بودجه نتوانسته است طرح تحقیقاتی 66/10 را که با هدف آمارگیری و شناخت عوامل خطر می باشد انجام دهد، لذا آمار به صورت تخمین و بر اساس آمارهای جهانی است و تخمین زده می شود که تعداد بیماران آلزایمر در ایران بیش از 500 هزار نفر باشند.

بنابراین گزارش، با توجه به رشد سالمندی در جهان و این که هر 7 ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر و دمانس مبتلا می شود، هم اکنون 9/36 میلیون نفر بیمار مبتلا به آلزایمر در جهان وجود دارد که در دو دهه آینده که جمعیت سالمند ایران حدود 25% جمعیت کشور خواهد بود به تبع آن تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در ایران نیز به بیش از 2 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، سن مهمترین ریسک فاکتور شناخته شده بیماری آلزایمر است و پس از 65 سال، تعداد بیماران مبتلا، هر 5 سال دو برابر می شود .

این گزارش می افزاید: سابقه فامیلی و ژنتیک در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد برای مثال یک نوع نادر بیماری آلزایمر که بین سنین 30 تا 60 سال ایجاد می شود، ارثی است و نوع دیررس آلزایمر که در سنین بالاتر ایجاد می شود شایعتر است و الگوی خانوادگی در بیشتر این بیماران دیده نشده است.

بنابر اعلام انجمن آلزایمر، هر عاملی که خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد مانند فشار خون بالا کلسترول خون بالا و کمبود اسید فولیک، سطح تحصیلات پایین، ضربه شدید به سر، جنس مونث، مصرف دخانیات، کمبود ویتامین های A,E,C,B1,B12  ، کمبود فعالیت های بدنی و ورزش، سابقه افسردگی و استرس های روانی اجتماعی از علت های اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha