سلامت نیوز: مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت: بیش از 800 ترکیب شیمیائی دارای سمیت عصبی در مواد آرایشی قاچاق وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این مطلب اظهار داشت: استفاده کنندگان این نوع فرآورده ها باید این  خطرات را  جدی بگیرند، زیرا این محصولات آرایشی نه تنها ترکیبات آنها نامعلوم است، بلکه آلودگی های زیادی در آنها مشاهده شده است که خطرات زیادی از قبیل حساسیت پوستی، کچلی، آکنه شدید و صدمات کبدی جبران ناپذیری در بدن مصرف کننده ایجاد می کند.

سیمین فقهی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود بیش از 800 تركیب شیمیای دارای سمیت عصبی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی و استفاده مداوم از اینگونه  لوازم آرایشی موجب جذب سالانه دو كیلو و 500 گرم مواد شیمیایی به بدن می‌شود که سلامتی مصرف کننده را تهدید می کند.

وی با بیان این که تحقیقات نشان می‌دهد كه استفاده از مواد آرایشی قاچاق و تقلبی باعث افزایش رشد سلول‌های  سرطانی می شود، تاکید کرد: تركیب شیمیایی استفاده شده در این گونه مواد مانند مواد محافظ از جمله مواد پارابن‌ها و فتالات‌ها ارتباطی مستقیم با رشد تومورهای سرطان به ویژه تومورهای سرطان سینه دارند.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه آزمایش روی محصولات 33 شركت تجاری تولید كنندة رژ لب نشان داد كه 61 درصد از این محصولات میزان بالایی سرب دارند، تصریح کرد: سرب ماده‌ای سمی است که مهم‌ترین اثرش را بر سامانه اعصاب می‌گذارد و  آلودگی آن در دراز مدت، سبب کاهش یادگیری، دشواری در زبان آموزی و ایجاد اختلالات رفتاری در افراد می‌شود.

فقهی با اشاره به این که زنان باردار و کودکان از آسیب پذیرترین گروه‌ها در برابر آلودگی با سرب به ‌‌شمار می روند، خاطرنشان کرد: این ماده به راحتی از جفت عبورکرده، وارد مغز جنین می‌شود و از رشد و تکامل طبیعی آن جلوگیری می‌کند.

گفتنی است: فرآورده های آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق  از طریق مبادی غیرقانونی و بدون نظارت های لازم وارد کشور می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha