چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۷
سلامت نیوز: بهره مندی از انرژی کافی و سپری کردن یک روز شاداب و پرنشاط یکی از ملزومات زندگی در دنیا پر مشغله و استرس آفرین امروز است.
   
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ روز به روز بر تعداد افرادی که از خستگی های مزمن در طول روز رنج می برند افزوده می شود ،با بی حالی و کسالت راهی محل کار می شویم، تمام روز این خستگی را با خود یدک می کشیم، گاهی حاضریم هر کاری انجام دهیم تا از شر این خستگی مفرط خلاص شویم در طول هفته با انجام کارهای روزمره به امید رسیدن آخر هفته و برطرف شدن خستگی هستیم ولی چه خیال واهی، با پایان تعطیلات همچنان خستگی و کسالت بر ما چیره شده و ناچاریم هفته کاری ملالت آور دیگری را آغاز کنیم،شاید هم کار بیش از حد و نداشتن خواب کافی علت اصلی تمام مشکلاتمان است بالاخره باید دست به کار شویم و با اراده ای قوی برای ایجاد آرامش و شادابی تلاش کنیم،چگونه؟

ای کاش بتوانیم بدون فکر و استرس تعطیلات را با آرامش سپری کنیم خیلی ساده است ،قانع باشیم و حساسیت های بی مورد را کنار بگذاریم، مشکلات را جدی نگیریم و قدر روزهای زندگی را بدانیم.

پیروی از الگوهای غذایی ناصحیح، خواب ناکافی و مصرف بیش از حد مواد کافئین دار یا کم آبی بدن از جمله عوامل تأثیرگذار بر تشدید احساس خستگی در طول روز است در صورتی که این احساس بیش از دو یا سه هفته به طول بیانجامد به آن خستگی مزمن گفته می شود.

یکی از مهمترین راهکارهای تغذیه ای مبارزه با خستگی این است که در محل کار به جای نوشیدن چای و قهوه از دم کرده های گیاهی همچون چای سبز و گل گاوزبان استفاده کنیم، مصرف گل گاوزبان همراه با سنبل الطیب به طور مرتب سبب آرامش اعصاب و خواب راحت می شود، داروهای آرامبخش را فراموش کنیم در صنعت داروسازی از گیاه سنبل الطیب قرص های خواب آور تهیه می شود.

بهتر است از خواص گیاهان به طور طبیعی بهره مند شویم.

*سلامت جسم تحت تأثیر سلامت روان است

دکتر فاطمی روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با تأکید بر تأثیر متقابل سلامت جسم و روان بر یکدیگر گفت: گذر زمان الزاماً به معنای از دست دادن سلامت نیست سلامت روان پشتوانه سلامت جسم خواهد بود.

*علایم خستگی مزمن

دکتر محمد اربابی روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خستگی مزمن مجموعه علائمی است که فرد از کمبود انرژی رنج می برد گفت: علامت اصلی این سندرم این است که فرد حتی با استراحت شبانه، خستگی اش برطرف نمی شود وی در ادامه یادآور شد: خستگی این افراد با فعالیت کم و معمولی تشدید شده و ادامه می یابد.

*خستگی مزمن را با افسردگی اشتباه نگیرید

دکتر اربابی با اشاره به اینکه گاه خستگی مزمن با افسردگی اشتباه می شود گفت: اغلب اوقات افراد وقتی خسته هستند تصور می کنند افسرده شده اند ولی هر خستگی ای نشانه افسردگی نیست و در افسردگی افراد دارای روحیه غمگین هستند.

وی در ادامه یادآور شد: در خستگی مزمن فرد فقط از احساس خستگی و کمبود انرژی رنج می برد و با کمترین فعالیت دچار خستگی می شود.

دکتر اربابی با بیان اینکه گاه افراد در خستگی مزمن دچار عدم توانایی در تمرکز حواس می شوند گفت: در برخورد با افراد مبتلا به خستگی مزمن ابتدا باید علل اجتماعی طبی و روانپزشکی خستگی شناسایی شود در صورت نبود مشکلاتی مانند کم خونی، عفونت و افسردگی تشخیص خستگی مزمن قطعی می شود.

*راهکارهای رهایی از خستگی مداوم

دکتر اربابی بهترین راهکار درمانی خستگی مزمن را افزایش تدریجی فعالیت روزمره دانست و افزود: انجام ورزش های سبک و افزایش تدریجی فعالیت ها سبب برطرف شدن احساس خستگی مزمن می شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت بهبود ارتباطات اجتماعی و تغذیه مناسب در رفع خستگی مزمن گفت: انجام فعالیت های فیزیکی متناوب در محل کار از تشدید خستگی هنگام کار جلوگیری می کند.

در ادامه دکتر فاطمی گفت: کار زیاد را کنار بگذارید و زمانی را به لذت بردن از زیبایی های طبیعت اختصاص دهید.

وی با تأکید بر اهمیت نقش مدیریت استرس در پیشگیری از تشدید خستگی گفت: برنامه ریزی آگاهانه و فعال برای اوقات فراغت یکی از مهمترین مؤلفه های مدیریت استرس است.

این دکترای روانشناسی با تأکید بر اینکه بینش و دین انسان کیفیت اوقات فراغت و رهایی از خستگی تأثیرگذار است گفت: وقتی آرامش پیدا می کنید که از کلیه لذات خوب زندگی برخوردار باشید.

*به زندگی امید داشته باشید

دکتر فاطمی گفت: افرادی که در زندگی از امید بیشتری برخوردار هستند کارهای روزمره خود را با شور و نشاط بیشتری انجام می دهند این امر سبب ایجاد پویایی، حرکت، جوشش و خروش در زندگی شده، انسان را از روزمرگی و احساس یأس و کسالت و خستگی نجان می دهد.

*خلاق باشید

دکتر فاطمی با تأکید بر نقش خلاقیت در احساس شادابی و رهایی از خستگی گفت: خلاقیت به معنای خلق اثری خاص نیست فرد خلاق کسی است که بداند اوقت فراغت خود را چگونه سپری کند و با اختیار انتخاب و فعالیت لحظات را به لحظات پویایی تبدیل کند تا از رکوردها و خستگی های ملال آور روزمره نجات یابد.

    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha