چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 33501
سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پول زیرمیزی مردم در بیمارستانهای دولتی و خصوصی را به بیماران برمی‌گردانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن ابوالقاسمی امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه هر رئیس دانشگاهی حداقل 6 ماه بعد از گرفتن مسئولیت با توجه به آشنایی با محیط مدیریتی خود نشست خبری می‌گذارد ولی بنده سعی کرده‌ام در حدود یک ماه بعد از گرفتن مسئولیت با اصحاب رسانه نشست و آشنایی داشته باشم، اظهار داشت: برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است که از اولویت‌دارترین آن‌ها بحث برگرداندن پول زیرمیزی مردم در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به جیب بیماران است.

وی افزود: برنامه‌هایی در زمینه دارو و غذا براساس نظارت بر داروخانه‌ها بطور جدی صورت خواهد پذیرفت و در این راستا باید تمام پرداخت‌ها در بیمارستانهای دولتی و خصوصی به صندوق بیمارستان واریز شود.

ابوالقاسمی تصریح کرد: ما این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و اعلام عمومی آن  نیز به نفع مردم است. روسای بیمارستانها نیز گفته‌اند که اجرای این برنامه در افزایش توان بیمارستانها هم تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دومین دانشگاه آموزش و خدماتی کشور در حال حاضر 12 میلیون نفر را تحت پوشش مسایل بهداشتی دارد، این دانشگاه با دانشکده و یک مرکز بین‌الملل و همچنین در مجموع با 23 مرکز آموزشی و درمانی و یک مرکز تامین اجتماعی فعالیت می‌کند.

ابوالقاسمی به هزار و 169 عضو هیئت علمی، 18 هزار و 500 پرسنل و 9 هزار دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشگاه برای ارتقای مقاطع تحصیلات تکمیلی گام برمی‌دارد بطوری که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه مقاطع تحصیلی تکمیلی این دانشگاه به 50 درصد ارتقا یابد. همچنین در این زمینه رشته‌های کاردانی حذفی و رشته‌های تکمیلی (فوق تخصص و PHD ) ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیات بنده در وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون، اولین اولویت ما در این دانشگاه بالا بردن کیفت خدمات درمانی است و نگاهمان بر این است که با آموزش و پژوهش در راستای ارائه خدمات درمانی باید رضایتمندی مردم را ایجاد کرد.

ابوالقاسمی ادامه داد: در این راستا دستورالعمل‌هایی به بیمارستانها خواهد رفت تا این موارد را اجرا کنند و با توجه به کمبود پرسنل جبران این نیروها در اولویت برنامه‌های ماست.

وی گفت: ما باید مسئله اورژانس را در اولویت قرار دهیم و هیچ بخشی در بیمارستانها گسترش پیدا نمی‌کند مگر اینکه فضای اورژانس‌ها و ارائه خدمات آنان ارتقاء یابد.

ابوالقاسمی بیان داشت: در این زمینه از دولت کمک خواهیم گرفت و در اولین جلسه هیئت امناء نیز حقوق پرسنل اورژانس و ICU نیز با 20 درصد افزایش خواهد یافت تا پرستاران بیشتری در این بخش‌ها جذب شوند.

وی بیان داشت: اولویت‌های بعدی بحث رسیدگی به بخش‌های بیمارستانها است زیرا همانطور که مسئولان وزارت بهداشت نیز عنوان می‌کنند قدمت بیمارستانها زیاد و تا 50 سال بوده و فضای فیزیکی آنها نیز کهنه است.

ابوالقاسمی گفت: در این زمینه ظرفیت‌هایی در بخش‌های خیریه بیمارستانها فعال کرده‌ایم و از شهرداری‌، استانداری و وزارت بهداشت این منابع را فعال کنیم. زیرا این منابع تاکنون کم بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه ما باید براساس پدافند غیرعامل در شرایط غیر پیش‌بینی مانند زلزله و همچنین جهت زیباسازی و کوچک‌سازی بیمارستانها اقدام کنیم افزود: اتاقهای بیماران باید به دو تا سه تخت تبدیل شود و در این زمینه رئیس بیمارستانها باید این موارد را اجرا کنند تا مردم در فضای مناسب از ارائه خدمت لذت بیشتری ببرند.
 
ابوالقاسمی ادامه داد: رشد جمعیت تهران با گسترش مراکز درمانی تطابق ندارد و در این زمینه صحبت‌های اولیه با استاندار شده است که شهرک‌های سلامت با موافقت وزارت بهداشت ایجاد شود.
 
وی افزود: شهرک‌های سلامت مبتنی با نگاه سلامت در دوره‌های اخیر باید ایجاد شود زیرا شاید در گذشته واکسیناسیون مهم بود اما امروز نقش‌های مکمل سلامت روانی، تغذیه و ورزش و اینکه چگونه کار کنیم تا مردم بیمار نشوند، مهم است.
 
ابوالقاسمی افزود: بیماریابی در سلامت در این مجتمع‌ها با نگاهی جدید ایجاد خواهد شد و در این زمینه باید نگاه همه‌جانبه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم با طرح‌هایی که به مجلس ارائه می‌دهند و با افزایش بودجه حداکثر بتوانیم مجتمع بزرگی ایجاد کنیم.
 
وی در ادامه افزود: هر چقدر در زمینه بافت‌های فرسوده کار کنیم باز نمی‌توانیم پاسخگوی جمعیت فعلی باشیم و در این زمینه با توجه به رشد افزایش سنی کشور ما باید رشته‌های جدید در زمینه افزایش سن افراد ایجاد کنیم.
 
ابوالقاسمی تصریح کرد: اخلاق حرفه‌‌ای نیز در برنامه‌های درسی برای استفاده از اساتید پیشکسوت که باید الگو شوند جهت ارتقای پزشکان فارغ‌التحصیل را باید نهادینه کنیم. در این زمینه ارزیابی‌های لازم صورت پذیرفته ولی کافی نیست و باید در تداوم آموزش‌ها به صورت عملیاتی عمل کنیم زیرا آموزشهای پزشکی و  تخصصی باید با نگاه اخلاق حرفه‌ای صورت پذیرد.
 
وی اظهار داشت: در این زمینه برای آموزش در فیلد که باید جدی نیز گرفته شود مشاوری برای تشکیل تیم و گروه مجرب برای دانشجویان جهت عملیاتی شدن آموزشها برای ارائه خدمات درمانی بهتر به مردم در نظر گرفته شده است.
 
ابوالقاسمی گفت: باید در این زمینه نیز گروهها‌یی که خیلی بزرگ شده‌اند مانند اطفال و جراحی متحول شود و در این زمینه براساس صحبت‌هایی که در روز اول ورودم به دانشگاه کردم دپارتمان‌های آنها را تقویت می‌کنیم و در این زمینه و به گروه‌ها اعتبار و اختیارات می‌‌دهیم.
 
وی ادامه داد: در این راستا رشته‌های جدید از جمله تاریخ و تمدن ایران و ایمنی و سلامت که کارهای مقدماتی آن انجام شده است، ایجاد می‌شود.
 
وی افزود: مراکز تحقیقاتی دانشگاه که در حال حاضر 50 مرکز است به 80 مرکز افزایش پیدا خواهد کرد تا فاصله نیازهای مردم و سلامت را کم کنیم و در این زمینه با حفظ دستاوردهای گذشته باید در مسئله پیشگیری بیماری‌ها بیشتر فعالیت کنیم. زیرا معتقدم هرچقدر در زمینه پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم هزینه‌های درمان کاهش خواهد یافت.
 
ابوالقاسمی گفت: در برنامه‌های آینده اولویت بر جذب دانشجوهای نخبه و خارجی است که این دانشجویان باید در مقاطع تکمیلی دپارتمانهای آنها تشکیل شود و فقط در مقاطع اولیه نباید دانشجو بپذیریم که باید در این راستا زمینه پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر مهیا شود که آنان می‌توانند بهترین سفیران برای ما در کشورهای خودشان باشند.
 
ابوالقاسمی بیان داشت: در برنامه‌های دیگر دانشگاه ابعاد فرهنگی و دانشجویی نیز برای ایجاد فضایی پرنشاط صورت می‌پذیرد. در این زمینه یک بند نیز اضافه کرده‌ایم تا برای ارتقای اساتید نیز مباحث لازم صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha