چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 33502
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی انستیتو ،تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: مصرف غذاهای پرنمک و شور موجب بروز پوکی استخوان می‌شود به دلیل اینکه نمک اضافی کسلیم بدن را از طریق کلیه دفع می‌کند.

تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: افراد ایرانی دارای درصدی از کمبود ویتامین دی هستند که این مسئله در تحقیقات مختلف ثابت شده است.

وی گفت: مطالعاتی در تهران و اصفهان از نظر کمبود ویتامین دی انجام شده است که این کمبود را در میان افراد این دو شهر ثابت کرده است.

عضو هیئت علمی انستیتو ،تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: در مطالعه‌ای که در سال 86 در میان کودکان دبستانی در انستیتو تحقیقات تغذیه انجام شد شیوع درجات کمبود ویتامین دی اعداد مختلفی را نشان می‌داد. در برخی از مناطق 40 درصد، در برخی مناطق دیگر 50 درصد و در مناطقی تا 90 درصد نیز کمبود ویتامین دی وجود داشت.

نیستانی بیان داشت: در فصول گرم سال خواسته یا ناخواسته افراد با نور آفتاب مواجه می‌شوند و ویتامین دی در بدن آنها ساخته می‌شود و برخی افراد نیز که از مکمل‌های غذایی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند ویتامین دی را به طور غیر مستقیم دریافت می‌کنند و این مکمل‌ها می‌تواند کمبود ویتامین دی را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: بیماری پوکی استخوان در میان ایرانیان افزایش پیدا کرده و متأسفانه سن ابتلا به این بیماری نیز کاهش پیدا کرده است که عواملی مانند ارث، تغذیه می‌تواند در بروز پوکی استخوان نقش مهمی را برعهده داشته باشد البته در بیشتر کشورهای خارجی مواد غذایی خود را با ویتامین دی غنی می‌کنند ولی این مشکل وجود دارد که ویتامین دی ویتامین محلول در چربی است و اگر بیش از نیاز مصرف شود در بدن رسوب پیدا می‌کند و موجب بروز مسمومیت می‌شود.

نیستانی تصریح کرد: پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین دی و عواملی مانند رژیم غذایی ، کالری دریافت مواد غذایی، کمبود فعالیت‌های بدنی موجب بروز پوکی استخوان می‌شود.

عضو هیئت علمی انستیتو ،تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: مصرف غذاهای پرنمک ، نوشابه‌های گازدار می‌تواند در پوکی استخوان نقش داشته باشد به دلیل اینکه سدیم اضافی در غذاها موجب دفع کلسیم از کلیه می‌شود و استخوان‌ها را پوک می‌کند. ورزش‌هایی مانند دو، ایروبیک و پیاده‌روی می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha