چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 33504
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: ویتامین ب 5 نقش آنتیاکسیدانی در بدن ایفا می‌کند و با سلول‌های سرطانی در بدن مبارزه می‌کند.

سید ضیاء الدین مظهری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ویتامین ب 5 ویتامینی است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و از طریق میکروب‌های مفید در روده ساخته می‌شود.

وی گفت: ویتامین ب 5 با از بین بردن رادیکال آزاد قبل از آسیب رساندن به سلول‌های بدن مانع از بین رفتن سلول می‌شود. همچنین این ویتامین از اکسیداسیون دیواره‌ سلولی نیز پیشگیری می‌کند و نقش آنتی‌اکسیدانی در بدن ایفا می‌کند. این ویتامین به عنوان یک عامل مفید با سلول‌های سرطانی در بدن افراد عکس‌العمل نشان می‌دهد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: این ویتامین در حین پخت غذا از بین می‌رود و باید در تهیه غذاها توجه کافی داشت تا حرارت بیش از حد نباشد. البته اگر کسی همه مواد غذایی را به تعادل و تنوع مصرف کند تمام ویتامین‌ها به بدن وی می‌رسد.

مظهری افزود: تغذیه افراد باید از همه گروه‌های غذایی برخوردار باشد و در مواردی که انسان در موقعیت فیزیولوژی خاصی قرار می‌گیرد یا بیمار شده است و یا اینکه در دوره نقاهت بیماری به سر می‌برد می‌تواند از مکمل‌های ویتامینی استفاده کند.

وی بیان داشت: البته استفاده نابجا از برخی ویتامین‌ها مانند آ و دی می‌تواند کشنده باشد به دلیل اینکه ویتامین‌های آ و دی محلول در چربی هستند و اضافه آن از بدن خارج نمی‌شود و در بدن رسوب پیدا می‌کند ولی برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه دی و سی زیادی آن از بدن خارج می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مظهری ادامه داد: در 100 گرم جگر 4.57 میلی‌گرم، در 100 گرم گوشت مرغ 0.97 میلی‌گرم ، در 100 گرم ماهی سالمون 0.74 میلی‌گرم و در 100 گرم بادام‌زمینی 0.26 میلی‌گرم، در یک لیوان جوانه گندم 1.65 میلی‌گرم، 10 عدد خرما 0.65 میلی‌گرم و در یک لیوان ماست کم چرب 0.25 میلی‌گرم ویتامین ب 5 دارا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha