سلامت نیوز: مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: براساس مطالعات دقیق در ایران نرخ موفقیت درمان اعتیاد حداکثر تا 30 درصد است و تلاش داریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این نرخ را به‌صورت ثابت حفظ کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ محمدباقر صابری‌زفرقندی در خصوص اظهارات برخی  خصوص اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر اینکه 95 درصد تلاش‌های درمانی اعتیاد بی‌نتیجه است چرا که 95 درصد معتادان پس از درمان دوباره معتاد می‌شوند، گفت: اعتیاد یک اختلال با منشأ زیستی، اجتماعی و روانی است و این اختلال مزمن، عودکننده و با سیر تخریبی همراه است، بنابراین اهداف درمانی در اعتیاد متفاوت از اهداف درمان در سایر اختلالات و بیماری‌های طبی است.

وی افزود: اگر هدف از درمان معتاد را پرهیز کامل از مصرف هر گونه مواد برای تمام عمر در نظر بگیریم شاید ادعای عود با درصد بالا درست باشد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد ادامه داد: متخصصین درمان اعتیاد، سطوح مختلفی را برای درمان معتاد تعریف کرده‌اند که دستیابی به هر سطحی موفقیت در درمان قلمداد می‌شود؛ بدیهی است که با این نگاه به درمان اعتیاد درصد بالایی از اقدامات درمانی همراه با موفقیت بوده است.

صابری اظهار داشت: اولویت درمان اعتیاد از تغییر سوء مصرف مواد سخت به نرم، جلوگیری و کاهش رفتارهای پرخطر و کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی ناشی از سوء مصرف مواد، تا درمان‌های جایگزین و درمان‌های پرهیز مدار متفاوت است و طیفی از اهداف درمانی و مدل‌های ارائه خدمات درمان را شامل می‌شود.

وی گفت: از جمله راهبردهای مورد پذیرش در درمان اعتیاد در کشور ما مثل بسیاری از کشورهای دیگر، برنامه‌های کاهش آسیب است که در دستیابی به اهداف کاهش آسیب نیز از درمان‌های جایگزین استفاده می‌شود.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: به ‌عنوان مثال مصرف متادون که داروی مخدر تایید شده و فاقد عوارض جانبی جسمی، اجتماعی و بهداشتی در مقایسه با مصرف موادی که به‌صورت قاچاق و غیرقانونی تهیه و مصرف می‌شود، در حال حاضر به‌عنوان درمان جایگزین در افرادی که انواع موادمخدر از خانواده اپیوم‌ها (تریاک) را مصرف می‌کنند، کاربرد وسیعی دارد.

صابری بیان داشت: همچنین برای گروه‌های معدودی از معتادان که اعتیاد آنها مزمن و همراه با سیر تخریبی است استفاده از ترکیبات تریاکی مثل اپیوم تینکچر و یا قرص‌های اپیوم تحت نظارت تیم درمانی به‌عنوان درمان جایگزین مجاز شمرده می‌شود.

وی افزود: در کشور شاهد توفیقات چشم‌گیری در روش‌های موثر درمان از جمله روش‌های گروه‌های همتا و روش‌های پرهیزمدار بوده‌ایم، بسیاری از معتادان با کمک این روش‌ها سال‌های پاکی خود را طی می‌کنند و تمام تلاش‌های این روش‌های درمانی به‌خاطر ماندگاری بر پاکی است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد گفت: براساس مطالعات دقیق در ایران نرخ موفقیت درمان اعتیاد حداکثر تا 30 درصد است و تلاش داریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این نرخ را به‌صورت ثابت حفظ کنیم.

صابری یادآور شد: بنابراین تمامی تلاش‌هایی که در حوزه درمان اعتیاد صورت می‌گیرد، نتیجه بخش بوده و از نظر هزینه‌- فایده و هزینه ـ اثربخشی آن مورد تایید مراجع علمی قرار گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: تغییر الگوی مصرف پرخطر نظیر اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ‌های مشترک که عامل اصلی انتقال ویروس HIV و بیماری ایدز در کشور ما است به مدل‌های دیگر مصرف همچون خوراکی، کشیدنی یا حتی کاهش تزریق‌های مشترک از اهداف درمانی تعریف شده است که اعمال هزینه‌ در این راستا باعث پیشگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر بهداشتی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha