سلامت نیوز: مدیركل توانبخشی اجتماعی ومراقبتی سازمان بهزیستی كشور گفت: مصرف داروهای ضد سرفه و اسهال می تواند موجب بروز عوارضی شبیه بیماری آلزایمر در افراد سالخورده شود.

كیوان دواتگران روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: شخص سالخورده برای حفظ توان باقیمانده و یا پیشگیری از برخی عوارض سالخوردگی، ناچار به مصرف داروهای مختلفی می شود كه تعدادی از آن ها عوارضی مشابه زوال عقل را ایجاد می كند به عنوان مثال داروهای ضد سرفه و اسهال می تواند موجب بروز عوارضی شبیه بیماری آلزایمر شود.
وی اضافه كرد سالمندان در به كارگیری حافظه با مشكلات خاصی مواجه اند كه بارزترین آن كاهش توانایی نگهداری مطالب در حافظه كوتاه مدت و درازمدت است.
دواتگران اظهارداشت: برای كمك به افراد سالمند در استفاده از حداكثر قابلیت های حافظه، ابتدا باید به درك صحیحی از ضعف ها و محدودیت های آنان دست یابیم و بر نقاط قوت این افراد در بخش های خاصی از حافظه تكیه كنیم.

دواتگران تصریح كرد استفاده از تكنیك های واقعیت مداری و خاطره پردازی كه طی آن سعی می شود تا واقعیت های زمان گذشته و حال به فرد سالخورده گوشزد شود نیز می تواند در تقویت حافظه این افراد مؤثر باشد.

مدیركل توانبخشی و امور مراقبتی سازمان بهزیستی ادامه داد: بیماری آلزایمر در ردیف 10 بیماری شایع غیرواگیر مزمن درجهان قرار دارد و توجه به مشكلات سالمندان بسیار حایز اهمیت است.

به گفته دواتگران، تشكل‌های خصوصی و دولتی توانبخشی همانند انجمن آلزایمر، سازمان بهزیستی و یا تشكل‌های مردم نهاد، تنها شمار آن دسته از مبتلایانی كه به دلیل مشكلات اقتصادی و معیشتی تحت پوشش قرار دارند را اعلام می‌كنند، در حالی كه شمار مبتلایان به آلزایمر در كشور بیش از آمارهای اعلام شده از سوی این تشكل‌ها است.

وی، مشكل در انجام امور روزمره زندگی، ضعف بیان، گم كردن زمان و مكان، ضعف یا كاهش قدرت قضاوت،جا به جا گذاشتن اشیا، تغییر درحالات و رفتار، تغییرات شخصیتی و در نهایت از دست دادن انگیزه را از مهمترین علایم هشدار دهنده ابتلا به بیماری آلزایمر عنوان كرد و افزود: خانواده‌ها و به ویژه‌ سالمندان باید این علایم را جدی بگیرند.

دواتگران یاد آور شد سالمندان زیر پوشش بهزیستی علاوه بر این كه از اقدامات درمانی در مراكز مراقبتی و توانبخشی این سازمان بهره‌مند هستند، از آموزش‌های لازم و برنامه‌های آگاه سازی در حوزه اجتماعی و سلامت كه در شبكه‌های بهداشت ارایه می‌شود، بهره مند می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha