سلامت نیوز: مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اجرای برنامه های كاهش آسیب های اعتیاد از راهبردهای مورد پذیرش در درمان این معضل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  محمد رضا صابری زفرقندی  در خصوص اظهارات برخی كارشناسان مبنی بر اینكه 95 درصد تلاش‌های درمانی اعتیاد بی‌نتیجه است، افزود: اعتیاد یك اختلال با منشأی زیستی، اجتماعی و روانی بوده و این اختلال مزمن، عودكننده و با سیر تخریبی همراه است.

وی با بیان اینكه اهداف درمانی در اعتیاد متفاوت از اهداف درمان در سایر اختلالات و بیماری‌های طبی است، اظهار داشت: اگر هدف از درمان معتاد را پرهیز كامل از مصرف هر گونه مواد برای همه عمر در نظر بگیریم شاید ادعای عود با درصد بالا درست باشد.

مدیركل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد ادامه داد: متخصصان درمان اعتیاد، سطوح مختلفی را برای درمان معتاد تعریف كرده اند كه دستیابی به هر سطحی موفقیت در درمان قلمداد می شود.

به گفته صابری زفرقندی، اولویت درمان اعتیاد از تغییر سو مصرف مواد سخت به نرم، جلوگیری، كاهش رفتارهای پرخطر، كاهش آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی ناشی از سو مصرف مواد، تا درمان‌های جایگزین و درمان‌های پرهیز مدار متفاوت است و طیفی از اهداف درمانی، مدل‌های ارایه خدمات درمان را شامل می شود.

وی افزود: از جمله راهبردهای مورد پذیرش در درمان اعتیاد در كشور ما مثل بسیاری از كشورهای دیگر، برنامه‌های كاهش آسیب است كه در دستیابی به اهداف كاهش آسیب نیز از درمان‌های جایگزین استفاده می شود.

این مقام مسوول در این ستاد تصریح كرد به‌عنوان مثال مصرف متادون كه داروی مخدر تایید شده و فاقد عوارض جانبی جسمی، اجتماعی و بهداشتی است هم اكنون كاربرد وسیعی دارد.

صابری زفرقندی با اشاره به اینكه در كشور شاهد توفیقات چشم‌گیری در روش‌های موثر درمان از جمله روش‌های گروه‌های همتا و روش‌های پرهیزمدار بوده‌ایم، اظهار داشت: بسیاری از معتادان با كمك این روش‌ها سال‌های پاكی خود را طی می‌كنند و همه تلاش‌های این روش‌های درمانی به‌خاطر ماندگاری بر پاكی است.

مدیركل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد گفت: براساس مطالعات دقیق در ایران، نرخ موفقیت درمان اعتیاد حداكثر تا 30 درصد است و تلاش داریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این نرخ را به‌صورت ثابت حفظ كنیم.

صابری زفرقندی یادآور شد بنابراین همه تلاش‌هایی كه در حوزه درمان اعتیاد صورت می گیرد، نتیجه بخش بوده و از نظر هزینه، فایده و اثربخشی آن مورد تایید مراجع علمی قرار گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان كرد تغییر الگوی مصرف پرخطر نظیر اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ های مشترك كه عامل اصلی انتقال ویروس HIV و بیماری ایدز در كشور است به مدل های دیگر مصرف همچون خوراكی، كشیدنی یا حتی كاهش تزریق های مشترك از اهداف درمانی تعریف شده است كه اعمال هزینه‌ در این راستا باعث پیشگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر بهداشتی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha