چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 33517
سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: دیابت، فشار خون و افسردگی درمان‌نشده از عومل مهم ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی هستند.

پریسا طاهری در گفت‌و‌گو با فارس همزمان با سی‌ام شهریور روز جهانی آلزایمر اظهار داشت: آلزایمر یکی از بیماری‌های دوران سالمندی است که هر چقدر سن بالا می رود احتمال ابتلا به آن هم بیشتر می‌شود و تقریبا 50 درصد افراد بالای 85 سال به آن مبتلا می‌شوند.

وی به علائم بیماری آلزایمر اشاره کرد و گفت: یک بیماری از انواع دمانس است که به دلیل شیوع بیشتری که دارد و 70 تا 75 درصد از انواع دمانس از نوع آلزایمر است که ما این بیماری را به نام آلزایمر می شناسیم. که طی این بیماری فرد دچار زوال عقلی می‌شود و اختلال حافظه پیش رونده پیدا می‌کند که با از دست دادن یک سری توانمندی‌ها همراه خواهد بود.

لزوم آموزش خانواده فرد مبتلا به آلزایمر

متخصص طب سالمندان اذعان داشت: از آنجایی بیماری آلزایمر بار روانی بالایی دارد باید به خانواده افرادی که دچار آلزایمر می شوند داده شود که برای فرد با این نوع بیماری چه برخوردی باید داشته باشند که نگهداری از آنها خیلی سخت نشود.

 دیابت و فشار خون از عومل آلزایمرند

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت افزود: یادمان باشد  همیشه خطر ابتلا به آلزایمر وجود دارد و عواملی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت بالا و فشارخون کنترل نشده در ابتلا به آلزایمر نقش دارند. یا ضربه‌مغزی که منجر به کاهش سطح هشیاری شده و سابقه افسردگی درمان نشده می توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند. مضاف بر اینکه احتمال ابتلای به آلزایمر در زنان بیشتر است.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه هر فردی که اختلال حافظه دارد لزوما آلزایمر ندارد گفت: ولی به افرادی با این علائم توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص سالمندان مراجعه کرده تا تشخیص نهایی مشخص شود.

طاهری راهکار درمان آلزایمر را دو بخش عنوان کرد و گفت: یک سری راهکار دارویی و یک سری غیر دارویی برای آلزایمر در نظر گرفته می‌شود که ارزش معادل درمان دارویی دارند ولی چیزی که مهم است این است که نگذارند این بیماری پیشرفت کند و در مراحل اولیه به پزشک مراجعه شود تا سرعت پیشرفت بیماری به نحو چشمگیری کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha