سلامت نیوز: نتایج مطالعات پژوهشگران فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس در مدل های حیوانی نشان داد كه اعمال الگوی خاصی از rTMS (تحریك مغناطیسی مغز) بلافاصله پس از تزریق هر یك از داروهای ضد صرعی می توانداثربخشی این داروها را در مهار تشنج های ناشی از تزریق PTZ به طرز معنی داری افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عموی دانشگاه تربیت مدرس ، این اثرات مهاری احتمالاً به دلیل تاثیر تحریكات الكتریكی القایی ناشی از rTMS در مغز حیوان بر روی نحوه باز بسته شدن كانال های یونی است .

صرع غایب یكی از انواع سندروم های صرعی است كه راه درمان قطعی ندارد به همین خاطر تحقیقات زیادی به منظور یافتن راه های جدید برای درمان این بیماری در حال انجام است.

بهزاد گرمابی كارشناس ارشد فیزیولوژی در ادامه به برخی داروهای انتخابی جهت درمان اشاره كرد و گفت: از چنددارو به عنوان داروی انتخابی برای درمان استفاده می شود كه داروی والپرات سدیم از مهمترین این داروهاست .

تحقیقات نشان داده است كه اعمال rTMS (تحریك مغناطیسی مغز) در مدل های حیوانی صرع غایب اثر مهاری بر روی تشنج ها دارد.

وی در خصوص طرح تحقیقاتی خود اظهارداشت: در این تحقیق اثرات مهاری سه داروی والپرات سدیم، فنی توئین و كاربامازپین را به همراه اعمال الگوی خاصی ازrTMS بر روی مدل صرعی نوع غایب بررسی نمودیم. این مدل با استفاده از تزریق دوز حاد ماده شیمیایی تشنج زای پنتیلن تترازول در موش صحرایی ایجاد شد.

میزان اثرات مهاری داروهای ذكر شده با ارزیابی 4 شاخص تشنجی بررسی شد كه این شاخص ها شامل مدت زمان تاخیر رسیدن به مرحله 2 و 4 تشنج، طول دوره تشنج عمومی و همچنین آخرین مرحله تشنجی است .

مجری این طرح پژوهشی در پایان به یافته ها اشاره كرد و گفت: نتایج نشان داد كه اعمال الگوی خاصی از rTMS بلافاصله پس از تزریق هر یك از داروهای ضد صرعی والپرات سدیم، فنی توئین و كاربامازپین می تواند اثربخشی این داروها را در مهار تشنج های ناشی از تزریق PTZ به طرز معنی داری افزایش دهد كه این اثرات مهاری احتمالاً به دلیل تاثیر تحریكات الكتریكی القایی ناشی از rTMS در مغز حیوان بر روی نحوه باز بسته شدن كانال های یونی است .

این پژوهش با راهنمایی دكتر سیدجواد میرنجفی زاده و با مشاوره دكتر یعقوب فتح اللهی از اعضاء هیات علمی دانشگاه انجام شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha