سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بخش سلامت کشور ما سالانه 27 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که 19 هزار میلیارد تومان آن یعنی بیش از 70 درصد در مراکز خصوصی هزینه می‌شود در حالی که 80 درصد خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی ارائه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن ابوالقاسمی امروز در اولین نشست خبری بعد از انتصاب به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم از بیمارستانهای دولتی خدمات خوب می‌خواهند اما این کار نیازمند این است که هزینه خدمات خوب هم تأمین شود در حالی که تعرفه‌های خدمات پزشکی و تشخیصی در کشور واقعی نیست و بیمه‌ها و دولت هم حمایت لازم را برای پرداخت هزینه واقعی ندارند.

وی گفت: یکی از منابع مالی بیمارستان‌ها کمک‌های افراد خیر است و باید بیمارستانهای دولتی هم از این ظرفیت استفاده کنند، هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی نیز یکی دیگر از روش‌هاست و قرار نبوده با اصلاح تعرفه این مراکز پرداخت از جیب مردم بالا برود و اگر در جایی چنین اتفاقی افتاده خلاف است و باید مردم گزارش کنند تا رسیدگی کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی ادامه داد: واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی یک معضل ملی است اما در شرایط فعلی برای اصلاح امور باید با آموزش جامعه پزشکی برای رعایت اخلاق رضایتمندی مردم را بالا ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی پزشکان آزمایش‌ها و خدمات تشخیصی بی‌مورد تجویز می‌کنند و هزینه‌های مردم را بالا می‌برند نیز گفت: پزشکان برای تشخصی درست بیماری حق دارند خدمات تشخیصی را از بیمار بخواهند زیرا اگر تشخیص نادرست بدهند بعداً ممکن است زیر سوال بروند اما اینکه چه میزان از این خدمات تشخیصی بی مورد است را باید بیمه‌ها نظارت کنند و اجازه ندهند چنین کاری صورت بگیرد.

ابوالقاسمی در پاسخ به این پرسش که چرا یک مرکز تخصصی درمان سرطان نداریم، توضیح داد: بخش‌های سرطان در بیمارستانهای عمومی کشور دایر هستند مثلاً برای کودکان سرطانی در بیمارستان کودکان مفید یک بخش سرطان داریم اما برای بزرگسالان این خدمات در یک مرکز جامع وجود ندارد که امیدواریم در آینده بتوانیم چنین مراکزی داشته باشیم.

وی گفت: اولویت فعلی ما ارتقا کیفیت خدمات بیمارستانی به خصوص اورژانس‌هاست و توسعه کمی دانشگاه در اولویت بعدی قرار دارد.

مسعود یاوری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: این دانشگاه بعد از ادغام با دانشگاه علوم پزشکی ایران بزرگترین ارائه کننده خدمات درمانی در کشور است که البته رسیدگی به این مراکز برای ارائه خدمات مناسب به مردم یک بحث چالش برانگیز است، زیرا مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد.

وی افزود: نظارت بر عمکرد بیمارستان‌های خصوصی و دولتی به صورت فعال و غیر فعال( با شکایت مردم) به صورت مداوم انجام می‌شود، چک لیستهای جدیدی برای این کار در نظر گرفته شده است که بر اساس آن نظارت انجام می‌شود.

یاوری گفت: مسئله زیرمیزی مشکلی است که با گذشت زمان استقرار یافته است و از نظر ما منفور و مطرود است ما آمادگی داریم با این پدیده برخورد کنیم حتی شنیده‌ایم که برخی پزشکان ویزیتهای 100 و 120 هزار تومانی می‌گیرند که این افراد را به تغزیرات معرفی می‌کنیم و در یکی از این موارد فرد متخلف 40 میلیون تومان جریمه شد.

وی افزود: کمبود پزشک، پرستار و منابع مالی از جمله چالش‌های ما در حوزه درمان است البته با استخدام پرستاران از 1030 نفر سهمیه این دانشگاه 380 نفر وارد کار شدند و بقیه نیز به زودی بکارگیری می‌شوند و با این کار تا 20 درصد به پرسنل پرستاری برخی بخش‌ها اضافه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha