سلامت نیوز: یك فوق تخصص غدد، شایع‌ترین دلیل کوتاهی قد را ژنتیكی و بسته به سرشت افراد دانست و گفت: این مساله در کودکان با والدین قدکوتاه طبیعی است و با هیچ دارو و آمپولی برطرف نمی‌شود.

دكتر محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه علوم پزشكی تهران، با اشاره به این‌كه افزایش رشد قد در سه مرحله صورت می‌گیرد گفت: در دو سال اول زندگی حدود 25 سانتی‌متر و از دو سالگی به بعد، هر سال به طور متوسط كودكان 6 سانتی‌متر قد می‌كشند؛ اما در نزدیكی سنین بلوغ سرعت رشد قد كمتر خواهد ‌شد.

وی افزود: با شروع دوره بلوغ یك جهش رشد قد در دختران در حدود 20 تا 25 سانتی‌متر و در پسران به طور متوسط 25 تا 30 سانتی‌متر ایجاد می‌شود و در صفحات رشد( صفحات غضروفی استخوان) امكان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت.

دكتر مهاجری تهرانی با بیان این‌كه قد كودك به طور دقیق بر اساس منحنی‌های استاندارد رشد سنجیده می‌شود بیان كرد: قد و وزن كودك در این منحنی قرار داده و اگر كودك خارج از محدوده نرمال باشد بررسی‌های آزمایشگاهی تجویز می‌شود.

وی با اشاره به این كه متوسط قد هر شخص با یک فرمول بر اساس قد والدینش محاسبه می‌شود.

وی افزود: ما با یک عکس ساده رادیوگرافی از مچ دست، سن استخوانی را تشخیص می‌دهیم و می‌بینیم قد فرد می تواند افزایش پیدا کند یا خیر.

مهاجری تهرانی در ادامه با بیان این‌كه در کوتاهی قد سرشتی، رشد قد كودكان تا سن بلوغ کمتر از همسالانشان به نظر می‌رسد افزود: اما این عده در دوران بلوغ این كمبود را جبران می‌کنند و به حد ژنتیكی قد خود می‌رسند.

این فوق تخصص غدد، كم‌كاری تیروئید، پركاری غده فوق كلیوی و كمبود هورمون رشد را از دیگر عوامل مهم كوتاهی قد كودكان دانست و افزود: بیماری‌های مزمن كلیوی، ریوی ، كبدی، نارسایی قلبی، سوء تغذیه و مصرف برخی داروها مانند كورتیكو استروئید می‌تواند در كوتاهی قد كودك موثر باشد.

كمبود محبت در کودکان آنها را قد کوتاه می کند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: هم‌چنین كودكانی كه از طرف خانواده كمتر مورد محبت قرار می گیرند و یا در شیرخوارگاه بزرگ می‌شوند، نسبت به همسالان خود كوتاهتر هستند.

دكتر مهاجری تهرانی با تاكید بر این‌كه پس از تشخیص قطعی علت كوتاهی قد، باید درمان متناسب با علت، شروع شود تصریح كرد: برای مثال، اگر كودكی به علت كمبود ترشح هورمون رشد دچار كوتاهی قد شده، باید درمان در حوزه هورمون رشد را شروع كرد.

وی در ادامه درباره روش جراحی در درمان كوتاهی قد اظهارداشت: در این روش استخوان‌ها شكسته می‌شوند كه عملی بسیار پرعارضه و خطرناك است و معمولا به خانواده‌ها توصیه نمی‌شود.

تبلیغات ماهواره قد مالی شرکت‌های سازنده را افزایش می‌دهد نه قد مصرف‌کننده را!

این فوق‌ تخصص غدد در ادامه با ابراز تأسف از افزایش روزافزون تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای در مورد افزایش قد گفت: بیشترین رشد در كودكی و نوجوانی رخ می‌دهد و بعد از بسته‌شدن صفحات رشد، افزایش قد به هیچ وجه ممكن نخواهد بود.

وی تصریح كرد: این تبلیغات بیشتر كلاهبرداری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پایان خاطرنشان كرد: برخلاف باور مردم انجام حركات ورزشی مانند بارفیكس فقط باعث تحریك ترشح هورمون رشد در انسان می‌شود و خیلی در افزایش قد كارساز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha