سلامت نیوز: یك متخصص «حشره‌ شناسی» پزشكی با بیان این كه «ایران پرمصرف‌ترین کشور در زمینه به‌کارگیری سموم آفت‌كش در بخش كشاورزی است» گفت كه مطالعات نشان داده استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی در این بخش در درازمدت سبب ابتلا به سرطان، بیماریهای كبدی و هورمونی می‌شود.

دكتر «حمیدرضا باصری» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضعف فرهنگ سازی درباره میزان مصرف سموم آفت‌کش در میان كشاورزان اظهاركرد: بسیاری از كشاورزان دوره كارنس ( فاصله زمانی لازم بین سمپاشی تا برداشت) را رعایت نمی‌كنند که این امر سبب تجمع مقدار زیادی از این سموم در داخل میوه‌ها می‌شود.

این متخصص حشره شناسی پزشكی، گروه پیروئید را از سموم كم‌خطر دانست و افزود: مولكول‌های این سموم در فضای باز و در معرض نور آفتاب و اشعه UV شكسته می‌شوند، اما در شرایط گلخانه‌ای و استفاده بیش از حد، مولكول‌ها در آنها باقی می‌مانند.

وی با بیان این‌که آفت‌کش‌های كشاورزی به ویژه نوع فسفره كم دوام، بسیار سمی هستند و بر سیستم عصبی انسان تاثیر منفی می‌گذارند، ادامه داد: ممكن است سموم كاربامات و فسفره در اثر حرارت و پختن محصولات کشاورزی از بین بروند.

باصری هم‌چنین با اشاره به این‌كه در حال حاضر سموم فسفره، كاربامات و پیروئید بیشترین استفاده را در بخش كشاورزی دارند بیان کرد: یکی از مسمویت‌های بسیار شایع در ایران مسمویت با مالاتیون از گروه فسفره است که به سادگی سبب غیر فعال شدن آنزیم رابط بین اعصاب (كولین استراز) می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه از « احساس كسالت، سردرد و سستی بدن» به عنوان علائم خفیف مسمومیت نام برد و گفت: مسمویت‌ها در موارد پیشرفته‌تر با عرق زیاد، اسهال، استفراغ، دل درد، دل پیچه، تنگی مردمك چشم، ترشح بیش از حد بزاق و در نهایت تیك‌های عصبی و بیهوشی همراه است كه بیهوشی ناشی از مسمویت در صورت تداوم به مرگ فرد منجر می‌شود.

وی در همین راستا به هوش آوردن فرد را از مهمترین اقدامات اولیه در درمان مسمویت اعلام کرد و افزود: در صورت تداوم بی‌هوشی، امکان مرگ فرد مسموم وجود دارد؛ بنابراین باید به طور مرتب به این افراد آب خورانده شود تا غلظت سم در بدن آنها کاهش یابد و ملوكول‌های سم از بدن خارج ‌شود.

دكتر باصری هم‌چنین مسمومیت با تركیبات كاربامات را همانند مسمویت با گروه فسفره دانست و اظهاركرد: علائم مسمومیت با گروه كاربامات به سرعت بعد از 30 دقیقه تا 24 ساعت در شخص ظاهر می‌شود؛ اما اگر درمان سریع صورت گیرد مولكول های سم در بدن انسان ذخیره نمی‌شوند.

این متخصص در پایان با بیان این‌که شدت مسمومیت به مدت‌زمان تماس و میزان قرارگیری در معرض یك سم و آفت‌كش بستگی دارد خاطرنشان كرد: اغلب مسمومیت‌ها قابل درمان هستند و باعث صدمه دائمی نمی‌شوند اما امکان طولانی شدن روند درمان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha