سلامت نیوز: یک محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: سرانه مصرف شیر مدرسه در دانش‌آموزان ایرانی 14،5 لیتر در سال است و بررسی‌ها نشان می‌دهد سایر کشورها در مقایسه با ایران به برنامه شیر مدرسه اهمیت بیشتری می‌دهند.

عزیزالله کمال‌زاده محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ایران از نظر تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش، بزرگترین طرح شیر مدرسه را در جهان پیاده کرده است که در حال حاضر برنامه شیر مدرسه ایران به عنوان بزرگترین طرح شیر مدرسه در دنیا انتخاب شده است.

وی گفت: در سال گذشته 14.7 میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح شیر مدرسه قرار گرفتند ولی هم‌اکنون برنامه شفاف و روشنی در زمینه شیر مدرسه وجود ندارد و ابلاغی به آموزش و پرورش برای توزیع شیر در مدارس صورت نگرفته و آینده توزیع شیر در مدارس شفاف نیست.

این محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر افزود: لازم است که این برنامه در مدارس اجرایی شده و اعتبار آن نیز تعیین شود، در حقیقت هنوز اعتباری برای طرح شیر مدرسه مشخص نشده است و اگر هم‌اکنون اعتبار لازم اختصاص یابد، حدود 2 ماه طول می‌کشد تا در مدارس کشور اجرایی شود.

کمال‌زاده با تأکید بر اینکه اجرای این برنامه در سال تحصیلی جدید مشخص نیست، اضافه کرد: حیف است که بزرگترین برنامه شیر مدرسه دنیا تحت تأثیر قرار گیرد زیرا در صورت عدم اجرا به سلامتی دانش‌آموزان و تولید شیر در کشور صدمه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه شیر مدرسه در صد کشور دنیا اجرا شده و در سطح دنیا در حال گسترش است، عنوان کرد: در تایلند 433 میلیون دلار به طرح شیر مدرسه اختصاص پیدا کرده است و سالانه 260 نوبت شیر بین دانش‌آموزان تایلندی توزیع می‌شود ولی در ایران 70 روز در سال شیر بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود و 180 میلیون دلار به این امر اختصاص یافته است، همچنین سرانه مصرف شیر مدرسه در دانش‌آموزان ایرانی 14،5 لیتر در سال و در تایلند 52 لیتر است که نشان می‌دهد سایر کشورها در مقایسه با ایران به برنامه شیر مدرسه اهمیت بیشتری می‌دهند.

این محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر با بیان اینکه توجه ویژه به برنامه شیر مدرسه موجب می‌شود تا کودکانی سالم و شاداب داشته باشیم، گفت: برخی کشورهایی که اعتباری برای برنامه شیر مدرسه در نظر می‌گیرند، از دیدگاه آنها این اعتبار هزینه نبوده بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است؛ به دلیل اینکه اگر کشورها دانش‌آموزانی سالم داشته باشند، در آینده جامعه‌ای سالم خواهند داشت و از هزینه‌های درمان نیز کاسته می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه شیر مدرسه یکی از شاخص‌های سلامتی در دنیا بوده که ایران در این زمینه نمونه است و به همین دلیل حیف است که به این برنامه خدشه‌ وارد شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha