سلامت نیوز: داروهای تركیبی گیاهی لاغری بی نام و نشان كه از سوی برخی از عطاری ها به فروش می رسند به دلیل داشتن آمفتامین ها سبب ایست قلبی و ناراحتی های گوارش می شوند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران تب لاغر شدن و لاغر ماندن روز به روز در میان افراد بیشتر می شود افرادی كه حاضرند برای كاهش وزن خود به سراغ انواع و اقسام داروها بروند كه یكی از این داروهایی كه  توجه بیشتر مردم را جلب كرده ، داروهای گیاهی لاغری تركیبی است كه این روزها پای ثابت ویترین عطاری ها است و هیچ نام و نشانی ندارند ،مواد تشكیل دهنده آنها نیز مشخص نیست و بارها گفته اند كه  ارائه داروهای تركیبی بی نام و نشان در عطاری ها خلاف است، داروهایی كه انواع و اقسام مواد شیمیایی پر عارضه را در قالب داروهای گیاهی دست مردم می دهند اما نمی دانیم كی و كجا قرار است با متخلفان برخورد شود.

 دكتر غلامرضا كرد افشار متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: هیچ وقت معتقد نیستم كه دارویی بدون اسم، بدون رسم و حتی بدون تركیبات موجود به عنوان داروی لاغری استفاده شود بارها افراد به ما مراجعه كرده اند كه در صف های طولانی جلوی یك عطاری برای گرفتن داروی لاغری گیاهی ایستادند اما سره از ناسره باید شناخته شود.

وی گفت: ما حتی این افراد را كه از داروهای تركیبی بی نام و نشان عطاری ها برای لاغری استفاده كردند برای آزمایش فرستادیم و متوجه شدیم كه در این داروها كورتون داشته و كورتیزون خونشان بالا رفته حتی افراد با خونریزی معده، پوكی استخوان و عوارض متعدد دیگر به ما مراجعه كردند.

 این متخصص طب سنتی در ادامه تصریح كرد: سریع لاغ شدن عوارض بسیاری به دنبال دارد حتی ممكن است فرد دچار خشكی پوست و یا دچار افسردگی شود.

وی افزود: مردم باید بدانند كه هر دارویی خوردنی نیست و اگر هم میخواهند به  عطاری برای تهیه داروی گیاهی مراجعه كنند حتما باید به عطاری اعتماد داشته باشند عطاری ها باید منابع طب سنتی و داروهای گیاهی را بدانند.

**در داخل داروهای گیاهی تركیبی آمفتامین به كار رفته

 دكتر خادم مسئول كلینیك طب سنتی دانشگاه تهران در ادامه افزود: بسیاری از داروهایی كه به سرعت وزن بدن را كم می كنند و حتی شیمیایی هستند در تركیبات آنها مواد محرك از جمله آمفتامین ها و افدرین استفاده شده و عوارض جدی بر سلامتی دارند كه از جمله این عوارض می توان به بی خوابی، بی قراری، عصبانیت و سیری كاذب اشاره كرد.

 وی گفت: به دلیل عوارض كه مكررا به ما مراجعه می كنند به مردم هشدار می دهیم به هر دارویی اعتماد نكنند بخصوص اینكه بیشتر آنها اصلا دارو نیستند.

 دكتر خادم خاطر نشان كرد: گیاهان دارویی بر خلاف تصور عموم مبنی بر اینكه داروهای گیاهی عارضه ای ندارند بسیاری از داروهای گیاهی عوارض دارند و بسیاری از افرادی كه داروهای گیاهی را مصرف می كنند باید مراقب باشند كه اگر مبتلا به بیماری های زمینه ای باشند و یا داروهای شیمیایی دیگری  استفاده می كنند دچار تداخلات دارویی نشوند.

 وی تصریح كرد: بسیاری از داروهای گیاهی تركیباتشان نامشخص است و افرادی كه برای لاغری از این داروها استفاده می كنند نه تنها مشكل چاقی آنها حل نشده بلكه با عوارض جدی تری نیز روبرو شدند.

** داروهای گیاهی چینی به صورت قاچاق وارد كشور می شوند

 دكتر صبرآیین كارشناس بهداشت محیط در ادامه افزود: بسیاری از داروهای گیاهی لاغر كننده به صورت قاچاق و غیر مجاز وارد كشور می شوند كه اكثر آنها چینی و اسپانیایی هستند و به عنوان داروی لاغری 100 درصد گیاهی معرفی شده اند.

 وی گفت: در ساخت این داروها مواد امفتامین و موادی كه در تولید شیشه و مواد مخدر صنعتی كاربرد دارد استفاده شده كه افراد را معتاد می كند و با عوارضی از جمله مشكلات گوارش نیز رو به رو می كند.

** ایست قلبی از عوارض داروهای لاغری قاچاق است

 دكتر سجادی دبیر انجمن داروسازان در ادامه افزود: از جمله عوارضی كه در نتیجه استفاده از این داروها ایجاد می شود عوارض قلبی عروقی شدید، ایست قلبی و عوارض عصبی است كه البته بسیاری از بیماری ها نیز در درازمدت ایجاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha