یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 33586
سلامت نیوز: 30 تا 50 درصد جوانان 15 تا 16 ساله از کمر درد رنج می برند که یکی از علل آن استفاده از کوله پشتی نامناسب است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران با آغاز سال تحصیلی و استفاده از کوله پشتی در بچه ها گاه می بینیم کوله ای با وزن و حجم زیاد به دوش بچه ای است که بسختی آنرا با خود می  کشد، استفاده از کوله مناسب بهترین وسیله برای حمل کتاب ها و وسایل دانش اموزان است ولی به شرطی که در خرید آن با توجه به شرایط استاندارد ،‌انتخاب صورت گیرد و از خرید کوله هایی که دارای وسایلی نظیر چرخ و دسته حمل است خودداری شود، زیرا این تجهیزات تجملی برای کودکان کاربرد زیادی ندارد چه بسا تحمل وزن آن برای کودک منجر به ایجاد عوارض جبران ناپذیری در بزرگسالی شود. دکتر محمد مهدی امام، فوق تخصص روماتولوژی با توجه به اینکه قوی ترین عضلات بدن ، عضلات پشت و شکم هستند به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: کوله پشتی اگر بطور مناسب استفاده شود،‌وسیله ای خوب برای کودکان است، زیرا این عضلات وزن کوله را بهتر تحمل کرد و چون وزن کوله در بدن فرد توزیع می شود،‌صدمات شانه و گردن کمتر از مواردی است که کودک کیف دستی دارد استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: 30 تا 50 درصد جوانان،‌15 تا 16 ساله از کمر درد رنج می برند که یکی از علل آن استفاده از کوله پشتی نامناسب است البته عوامل دیگری ممکن است منجر به ایجاد کمردرد در کودکان شوند. مانند، رقابت شدید در ورزش،‌ طریقه نامناسب نشستن و دوره های طولانی مدت عدم فعالیت ولی کودکانی که کوله های سنگین تر از 15 درصد وزنشان را حمل می کنند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

***عوارض کوله پشتی غیر استاندارد

امام با اشاره به اینکه کوله پشتی سنگین باعث می شود کودک بیش از حد پشت را قوس دار کرده یا سرو تنه را به جلو خم کند گفت: این وضعیت برای تحمل وزن کوله است که متعاقب آن فشار روی عضلات گردن و پشت سبب خستگی بیش از حد و آسیب می شود. وی در ادامه افزود: در صورت استفاده از یك بند و انداختن کوله بصورت یکطرفه ،‌عدم تقارن ستون مهره ها و اختلال در توانایی طبیعی گیرندگی ضربه ستون مهره ها رخ می دهد.

***چگونه یک كوله مناسب انتخاب کنیماین فوق تخصص روماتولوژی با تاکید بر اینکه وزن سنگین کوله باعث می شود کودک دچار دردهای شانه، گردن و کمر شود در خصوص مشخصات یک کوله پشتی مناسب تصریح کرد: کوله باید دارای دو بند پهن بوده که از روی شانه ها و قسمت میانی آن عبور کند. همچنین باید دارای بند کمری یا سفیه ای باشد تا وزن آن بطور گسترده در تمام بدن توزیع شود. وی در ادامه افزود: کوله مناسب باید شامل چندین بخش باشد تا وزن بار بطور یکسان در تمام نواحی تقسیم شود پهنای آن نباید بیشتر از عرض تنه کودک باشد.

 امام خاطرنشان کرد: محدود کردن وزن کوله کلید پیشگیری از آسیب است،‌اگر وزن آن به 9 کیلوگرم یا بیشتر از آن برسد، بطور قطع برای سلامتی مشکل آفرین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha