سلامت نیوز: استاد پیشکسوت داروسازی ایران گفت: پشت پرده تجویز داروهای گران قیمت خارجی توسط برخی پزشکان روابط و مسائلی خوابیده است که به عنوان بازاریابی انجام می‌شود، اما داروهای ایرانی با کیفیت هستند و علت پایین بودن میزان صادرات نیز ضعف دستگاه دیپلماسی است.

عباس شفیعی، استاد پیشکسوت داروسازی کشور در گفت و گو با فارس، افزود: عده زیادی از فعالان عرصه دارویی در کشور دنبال صادرات هستند برای اینکه سود آن بیشتر است اما آنچه مملکت را پیش می‌برد صادرات دارو به کشورهای مختلف است نه واردات بنابراین همه باید برای تقویت صنایع داروسازی کشور کمک کنند تا بتوانیم به حدی برسیم که صادرات قابل توجه دارو داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه الان شاهد واردات بی رویه دارو از کشورهای مختلف هستیم و باید کاری کنیم که این واردات کم شود، موضوع و درصد سهم داروهای وارداتی در بازار دارویی کشور مهم نیست موضوع این است که واردات دارو و مواد دارویی از خارج حدود 40 درصد از کل ارز مصرفی دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که می‌توانیم بسیاری از این داروها را در داخل کشور با کیفیت بالا و قیمت ارزانتر تولید و حتی صادر کنیم.

شفیعی در پاسخ به این پرسش فارس که برخی مردم داروهای خارجی را بیشتر می پسندند گفت: من این حرف شما را قبول دارم، علت آن هم این است که فرهنگ در بین مردم بد جا افتاده است، خیلی از مردم به غلط تصور می‌کنند جنس خارجی همیشه بهتر است اما بسیاری از کالاهای خارجی در بازار یا قاچاق و تقلبی هستند یا اجناس بی کیفیت چینی در مورد دارو هم همین طور است این طور نیست که همه این داروهای خارجی مربوط به شرکتهای معتبر اروپایی و آمریکایی باشند.

وی گفت: من به عنوان فردی که سالهاست در عرصه دارویی کشور کار و  تدریس می‌کنم به شما اطمینان می‌دهم که کیفیت 96 درصد داروهای ایرانی بالا و در حد داروهای شرکتهای معتبر اروپایی و آمریکایی است البته ضعفهایی هم داریم که بیشتر آن مربوط به بخش بسته بندی و بازاریابی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: این را قبول دارم ما در بازاریابی دارو ضعیف هستیم، بسیاری از شرکتهای دارویی بزرگ دنیا گاهی 60 تا 70 درصد بودجه خود را صرف بازاریابی می‌کنند کاری که ما اصلاً بلد نیستیم و در آن نقشی نداریم و نمی‌توانیم در عرصه رقابت بمانیم و مشتری جذب کنیم.

وی گفت: طبیب هم گناهی ندارد آن دارویی که به او معرفی شده را تجویز می‌کند البته مسائلی پشت پرده این کار خوابیده است که نتیجه آن تجویز داروی خارجی توسط طبیب ایرانی است. من نمی‌خواهم این داستان را باز کنیم، کارهای مختلفی این وسط انجام می‌شود که صلاح نمی‌دانم آن را باز کنیم زیرا بیش از 90 درصد پزشکان ما آدمهای سالمی هستند و نباید به خاطر کمتر از 10 درصد پزشکان حیثیت همه را زیر سؤال ببریم.

شفیعی افزود: اما اینها طبیب را به روشهایی که می‌‌دانند جلب می‌کنند و این همان بازاریابی است. متأسفانه مسائل اخلاقی در جامعه ما کمرنگ شده است به اعتقاد من برای رفع این مشکل باید اخلاق را در جامعه ترویج دهیم. اگر داروساز و پزشک اخلاق داشته باشند شاهد این مسائل نخواهیم بود و مشکل صادرات هم تا حد زیادی حل می‌شود.

این استاد پیشکسوت داروسازی ایران ادامه داد:‌ البته پایین بودن میزان صادرات دارو در کشور به خاطر پایین بودن کیفیت داروهای ما نیست و به مسائل سیاسی مربوط است ما باید بتوانیم با کشورهای مختلف روابط خوب و حسنه داشته باشیم تا بتوانیم در زمینه صادرات دارو هم موفق باشیم، کیفیت داروهای بسیاری از شرکتهای ایران بسیار بالاست و GMP درجه یک دارند هر کارشناس خارجی هم بیاید این مطلب را تأیید می‌کند البته داروسازان ما باید یک مقداری هم کاغذبازی را کشورها را یاد بگیرند تا بتوانند صادر کنند.

وی درباره نقش وزارت بهداشت در رفع این مشکلات گفت: به نظر من وزارت بهداشت نقش زیادی ندارد، برخورد با متخلفان چاره کار نیست و بیشتر باید به سمت ارشاد و تشویق به اخلاق برویم به نظر من نقش بیشتر را انجمن‌های پزشکی، داروسازی و سازمان نظام پزشکی دارند که از جنس پزشکان و داروسازان هستند و بهتر می‌توانند اخلاق را به همکاران هم سطح خود توصیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha