سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم کودکان، شیر مادر را مناسب‌ترین غذا برای شیرخوار دانست و گفت: در بعضی از موارد نادر مانند بعضی از بیماری‌های خاص، پزشک شیر مادر را برای نوزاد قابل استفاده نمی‌داند و برای شیرخوار مصرف شیر خشک را توصیه می‌کند.

پیمان اشراقی، در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه شیر گاو، ماده اولیه شیرخشک است که پس از طی یک فرآیند دقیق به شیرخشک تبدیل می‌شود، اظهار داشت: شیر گاو موجب عوارضی از جمله کم خونی، فقر آهن، نرمی استخوان، کمبود ویتامین C و تشنج در کودکان می‌شود.

وی تصریح کرد: با پیشرفت در صنعت ساخت شیرخشک، کیفیت آن تا حد امکان مشابه شیر مادر شده و در نتیجه عوارض آن کمتر شده است.
 
وی افزود: در حال حاضر شیرخشک‌های مصنوعی و متنوعی در دسترس و قابل استفاده هستند که از جمله آنها می‌توان به شیرخشک‌هایی با پروتئین شیر گاو، سویا، فاقد لاکتوز، شیرخشک‌هایی با کالری بالاتر، حاوی چربی و با هضم آسان اشاره کرد اما علی‌رغم همه این پیشرفت‌ها، شیرخشک هیچ‌گاه جایگزین شیر مادر نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برخلاف آنچه که شاید باور مادران ایرانی باشد، در کشورهای توسعه‌یافته نیز سیاستگذاری‌های جدیدی در جهت ترویج تغذیه با شیر مادر وجود دارد، به طوری که یکی از اهداف سال 2000 در استرالیا این بود که 90 درصد نوزادان در بیمارستان محل زایمان و 80 درصد شیرخواران حداقل تا 3 ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند.

وی شیر مادر را مناسب‌ترین غذا برای شیرخوار دانست و تأکید کرد: در بعضی از موارد نادر مانند بعضی از بیماری‌های خاص، پزشک شیر مادر را برای نوزاد قابل استفاده نمی‌داند و برای شیرخوار مصرف شیر خشک را توصیه می‌کند؛ این موارد شامل مطلوب نبودن نمودار رشد شیرخوار با نظر پزشک معالج و بعد از توصیه‌های اصلاح روند شیردهی، چندقلویی و بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مادر با تأیید پزشک متخصص است.

اشراقی به موارد فوق، اعتیاد به مواد مخدر، استفاده از مواد رادیواکتیو و داروهایی مانند متوتروکسات، هیدروکسی اوره، بروموکریپتین، ارگوتامین، تاموکسیفن و فن سیکلیدین به مدت بیش از یک ماه توسط مادر اشاره کرد و افزود: در موارد چندقلویی چنانچه علیرغم تغذیه با شیر مادر بر حسب نمودار رشد هر یک از شیرخواران، رشد شیرخواران مطلوب نباشد، شیرخشک توصیه می‌شود و باید پس از تغذیه با شیر مادر، به شیرخوار شیر خشک داد؛ بدیهی است استفاده از شیرخشک در مواردی غیر از موارد ذکر شده نابجا خواهد بود.

وی، استفاده از شیشه شیر و پستانک به منظور اجتناب از آلودگی را نامناسب دانست و گفت: شیر تهیه شده، با فنجان و قاشق به شیرخوار داده شود و هنگام تهیه شیر، غلظت، حجم مناسب و موازین بهداشتی رعایت شود چرا که تهیه شیرخشک با غلظت‌های کمتر یا بیشتر از مقادیر توصیه شده ممکن است خطرات قابل توجهی برای شیرخوار داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان عوامل مختلفی را در انتخاب نادرست شیرخشک دخیل دانست و ادامه داد: از مهمترین عوامل انتخاب نادرست شیرخشک در کشور ما، سطح آگاهی مادران است چرا که درصد قابل توجهی از مادران در مورد اهمیت شیر مادر اطلاعات لازم را ندارند و به همین دلیل باید با افزایش سطح آگاهی مادران، در ارتقاء سطح سلامت در کشور سهم داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha