سلامت نیوز: کارشناس اداره پرتوهای وزارت بهداشت گفت: تنفس گاز رادون بعد از استعمال سیگار دومین عامل بروز سرطان ریه در دنیاست که در آمریکا سالانه جان 21 هزار نفر را میگیرد.

علی گورانی در گفت‌‌وگو با فارس، با بیان اینکه اورانیوم نیمه عمر (مدت زمانی که انرژی یک ماده رادیواکتیو نصف می‌شود) زیادی دارد که حدود 4.5 میلیارد سال است.

وی افزود: وقتی اورانیوم تجزیه می‌شود به عناصر دیگری تبدیل می‌شود در مراحل آخر به سرب می‌رسد و در این تبدیلات در یکی از مراحل به رادون 222 که گاز‌ است تبدیل می‌شود.

گورانی با بیان اینکه دومین عامل سرطان ریه بعد از سیگار در دنیا تنفس گاز رادون است اضافه کرد: تنفس و ورود گاز رادون به داخل مجرای تنفسی می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

وی گفت: برخی مشاغل موجب تولید گاز رادون می‌شود که از جمله آن می‌توان به سنگبری اشاره کرد. البته مسائل دیگری هم وجود دارد از جمله اینکه سنگ‌های گرانیتی در هنگام تراشیدن گاز رادون بیشتری تولید می‌کنند که شاغلان این حرفه باید به این نکته توجه داشته باشند.

گورانی با بیان اینکه راه دیگر نفوذ گاز رادون این است که باید در نحوه ساختمان‌سازی دقت شود گفت: باید در طبقات همکف و اول تهویه را فعال کنند و این مورد در جاهایی که گاز رادون وجود دارد بیشتر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: احتمال دارد این گاز در آبهای زیرزمینی حل شود و این گاز هنگامی که آب از زمین بیرون کشیده می‌شود وارد هوا شود. لذا سیستم‌های تصفیه آب در مناطق مشکوک باید تخصصی‌تر از جاهای دیگر باشد.

گورانی یادآور شد: در کشورهای خارجی روی پروژه بین‌المللی رادون خیلی کار شده و این موضوع جزء شرایط تعیین کننده ساخت ساختمان بوده است و برای این کار دودکش‌هایی از طبقات پایین به پشت‌بام برده شود.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا اعلام کرده سالانه 21 هزار نفر بر اثر گاز رادون کشته می‌شوند لذا توصیه می‌شود افراد در زیرپله‌ها زتدگی نکنند و کانال‌ها و دودکش‌های ثابت کار شود. این گاز در هوا وجود دارد اما میزان آن بسیار ناچیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha