سلامت نیوز: متخصص اپیومیولوژی با گرایش تغذیه گفت :نتایج آخرین بررسی كشوری انجام شده به نام  پورا یا پژوهشی در وضعیت ریز مغذی ها در سال 1381 نشان داد كه حدود 23 درصد نوجوانان دختر و پسر از كمبود آهن رنج می برندو كمبود روی نیز درجوانان در كل كشور نزدیك به 30 درصد است .

دكتر ربابه شیخ الاسلام در گفت و گو با ایرنا افزود : كمبود ریز مغذی ها اساسی در جوانان مانند آهن ،ید، روی و ویتامین آ از جمله مشكلات تغذیه ای جهان است . وی ادامه داد:با وجود اثرات كمبود ریز مغذی ها بر سلامت و توسعه دانش و راهكار های غلبه بر آنها هنوز بخش عظیمی از مردم اسیر عواقب این كمبود ها هستند.

شیخ الاسلام با اشاره به اثرات بهداشتی كمبودریزمغذیها خاطر نشان كرد: افزایش مرگ و میر و بیماری ،پائین آمدن ایمنی و افزایش ابتلا به عفونت ،كاهش قدرت یادگیری،اختلال رشد،تغییرات رفتاری بی تفاوتی، بی حوصلگی و نارس وخستگی وضعف وكاهش بازده كاری است.

وی اظهار داشت :نتایج آخرین بررسی كشوری انجام شده به نام  پورا یا پژوهشی در وضعیت ریز مغذی ها در سال 1381 به منظور تعیین وسعت كمبود در گروههای سنی مختلف در كشور نشان داد كه در حدود 23 درصد نوجوانان دختر و پسر از كمبود آهن رنج می برند.

شیخ الاسلام اضافه كرد : كمبود روی نیز درجوانان در كل كشور نزدیك به 30 در صد است.میزان شیوع این كمبوددر مناطق روستایی با اختلاف معنی داری بیش از مناطق شهری است. از پیامدهای غیر قابل رویت كمبود آهن می‌توان به كاهش بهره هوشی كودكان در حدود 10امتیاز ، كاهش قابل توجه در پیشرفت تحصیلی و ضعف جسمانی و خستگی رنج آور در زنان ومردان بزرگسال اشاره كرد كه موجب كاهش قدرت تولید و بازدهی كمتر جامعه می‌‌شود.

به گفته وی كمبود روی موجب بی اشتهایی بی حالی، اختلال چشایی و وقفه رشد وكوتاه قدی می‌شود .سیستم ایمنی را تحت مخاطره قرار می‌دهد و از این طریق مرگ ومیر و بیماری را افزایش می‌دهد .همچنین در نوجوانان موجب تاخیر در بلوغ جنسی و در بزرگسالان باعث اختلالات باروری،اختلال تعادل در راه رفتن ،ریزش مو و عوارض پوستی می‌شود.

شیخ الاسلام اشاره كرد :كمبود روی در مناطق جنوبی كشور به ویژه اقلیم سیستان و بلوچستان ،جنوب خراسان و كرمان شدید تر است و در مناطق روستایی به 40 در صد می‌رسد.
مدیر موسسه تغذیه و سلامت و توسعه گفت : از پیامدهای غیر قابل رویت كمبود آهن می‌توان به كاهش بهره هوشی كودكان در حدود 10امتیاز ، كاهش قابل توجه در پیشرفت تحصیلی و ضعف جسمانی و خستگی رنج آور در زنان ومردان بزرگسال اشاره كرد كه موجب كاهش قدرت تولید و بازدهی كمتر جامعه می‌شود.

شیخ الاسلام افزود :در مطالعه پورا علاوه بر این دو ریز مغذی قد و وزن این گروه سنی و نمایه توده بدن یا BMIجوانان نیز اندازه گیری شد و با جامعه استاندارد مقایسه گردید. بنا بر این تعریف جوانان لاغر عده ای هستند كه نمایه توده بدنی آنها برابر یا كمتر از BMI (نمایه طولی ،‌چاقی و لاغری )موجود در صدك پنجم است

وی افزود :جوانان طبیعی یا هنجار عده ای هستند كه نمایه توده بدنی آنها در دامنه مقادیر BMI صدك پنجم تا صدك 85 جامعه مرجع است.

شیخ الاسلام اظهار داشت :جوانان پیش چاق یا دارای اضافه وزن از صدك 85 تا 95 جامعه مرجع و جوانان چاق گروهی هستندكه نمایه توده بدنی آنها بیش از مقادیر 95 جامعه مرجع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha