یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 33628
سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران نسبت به توزیع گسترده لنزهای رنگی در داروخانه های سراسر کشور هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر پرویز زرین بخش در نامه ای خطاب به رئیس انجمن چشم پزشکی ایران اظهار داشت: اخیرا یک شرکت وارد کننده لنز با توجه به دستور العمل جدید از یک کمپانی خارجی، نسبت به توزیع لنزهای رنگی بدون شماره در سطح داروخانه ها و عینک فروشی های سراسر کشور اقدام کرده است.

وی با اشاره به تفاوت نداشتن عوارض لنزهای شماره دار و بدون شماره و لنزهای رنگی و غیر رنگی اظهار داشت: عوارض لنزهای نرم که لنزهای رنگی هم جزو این گروه است، هیچ گونه ربطی به داشتن یا نداشتن شماره ندارد. حتی عوارض لنزهای رنگی به علت عبور اندک اکسیژن و وجود پیگمان (رنگ دانه) بیشتر از لنزهای با شماره است.

زرین بخش با هشدار نسبت به توزیع لنز در داروخانه ها و عینک فروشیها، گفت: این اقدام خطر جدی برای نوجوانان و کسانی به شمار می رود که بدون مشاوره با چشم پزشک و افراد متخصص و بدون آموزش متقاضیان، به توزیع لنز کرده و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهند.

دکتر امین الله نیک اقبالی، رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران نیز در نامه ای خطاب به شرکت وارد کننده و توزیع کننده این لنزها با غیر مسئولانه خواندن اقدام شرکت مذکور تصریح کرد: این اقدام مغایر با رعایت اصول بهداشتی و درمانی است که می تواند به عوارضی همچون کوری و عفونتهای مقاوم به درمان برای مصرف کنندگان منجر شود.

وی با تاکید بر لزوم تایید استفاده از لنزهای تماسی توسط چشم پزشک گفت: برای حفظ سلامت چشمها می بایست، لنز ابتدا توسط چشم پزشک تایید شود، آنگاه با نظارت وی روی چشم فرد متقاضی گذاشته شده، مورد امتحان قرار گیرد.

نیک اقبالی افزود: پس از حصول اطمینان از سلامت و کیفیت لنز و مناسب بودن آن برای چشم فرد خواهان لنز و اطمینان از آموزشهای لازم داده شده از سوی چشم پزشک و یقین از توانایی کاربرد آن توسط مصرف کننده می تواند لنز را در اختیار شخص متقاضی قرار دهد.

وی از بررسی دوره ای لنز توسط چشم پزشک به عنوان نشانه ای از مسئولیت چشم پزشک در قبال چشم بیمار نام برد و تصریح کرد: در مواقعی نیاز است، برای استفاده کننده از لنز، دارو یا وسیله خاصی تجویز شود که این امر ضرورت دریافت لنز تنها از سوی چشم پزشک و مراجعه های بعدی به وی را بیش از پیش ضروری می سازد.

رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران در پایان اظهار داشت: جامعه چشم پزشکی ایران از شرکتهای وارد کننده مواد مصرفی و تجهیزات پزشکی انتظار دارد، تجهیزات و مواد مصرفی این شرکتها را تنها با رعایت اصول بهداشت و درمان و نظارت کامل چشم پزشکان، مورد استفاده قرار دهند. در غیر این صورت، مسئولیت عوارض و عواقب آن به عهده شرکتهای وارد کننده و توزیع کننده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha