یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸

وجود كفشهای غیر استاندارد و ارزان قیمت چینی در بازار علاوه بر مشكلات اقتصادی،بیماریهای پوستی در ناحیه پا،درد ستون فقرات و ناراحتی های چشمی را بوجود می آورد.

سلامت نیوز: وجود كفشهای غیر استاندارد و ارزان قیمت چینی در بازار علاوه بر مشكلات اقتصادی،بیماریهای پوستی در ناحیه پا،درد ستون فقرات و ناراحتی های چشمی را بوجود می آورد.

به گزارش سلامت نیوز پزشكان با تاكید بر اینكه پا قلب دوم است بیش از گذشته نسبت به استفاده نكردن از كفشهای چینی تاكید می كنند.

دكتر مهدی جوانمرد متخصص بیماریهای چشم در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: چشم انسان دارای اجزای پلك، مژه، ملتحمه، صلبیه، قرنیه، مردمك، عنبیه، زجاجیه، عدسی، زلالیه، شبكیه و مشیمیه است ، كه استفاده از كفشهای نامناسب سبب التهاب و بیماری یكی از این اجزا می شود.

وی با اشاره به اینكه تمام رشته های عصبی بدن با هم در ارتباط هستند، افزود : اگر عصب كف پا دچار مشكل شود و یا پا در شرایطی غیر استاندار قرار بگیرد عصب و ماهیچه های چشم نسبت به آن عكس العمل نشان می دهند كه اولین علامت آن سوزش چشم و پلك زدن دائم است .

وی با بیان اینكه مهمترین فاكتور برای خرید كفش مرغوب،داشتن كفی داخلی و كیفیت تودوزی آن است ،اظهار داشت:افراد هنگام خرید باید به این چند فاكتور بیش از زیبائی كفش توجه كنند .

وی گفت:كفی و تودوزی خوب برای پا به منزله تشك نرم است در غیراینصورت عصب پا تحریك می شود و به دیگر عصبها آسیب می رساند .

متخصص بیماریهای پوست نیز به خبرنگار ایرنا گفت:در سالهای اخیر استفاده از كفشهای نامرغوب چینی آمار ابتلا به بیماریهای پوستی را بسیار افزایش داده است.

دكتر  علیرضا امامی فر افزود:وقتی از بیماران سووال می شود كه چه كفشی استفاده می كنند بلافاصله آنها به كفش های چینی اشاره می كنند و یا با توجه به مراجعه بیماران و شیوع بیماریهای پوستی پا بلافاصله تشخیص می دهیم كه بدلیل استفاده و پوشیدن كفشهای چینی به بیماری های پوستی مبتلا شدند .

به گفته وی قارچ، ترك، زخم، بوی نامطبوع، پوست پوست شدن پا ، میخچه، سوزش كف پا، ریش ریش شدن و عفونت پوست های دور ناخن و خارش از بیماریهای پوستی ناشی از استفاده كفش های چینی است كه متاسفانه رو به افزایش است .

وی اظهار داشت: پا دارای سیستم گردش خون و تعریق است و به عنوان قلب دوم مطرح است .

وی افزود:پوست پا شامل تعداد زیادی غدد عرق بوده و عرق زیادی ترشح می نماید بنابراین جنس نامرغوب كفش بیش از اینكه باعث دفع این مواد باشد آنها را در محیط كفش نگه می دارد كه این باعث سوزش و سوختگی پا و درنهایت قارچ می شود .

این متخصص همانند دیگر كارشناسان تاكید كرد كه افراد بویژه كودكان از كفشهای چینی استفاده نكنند.

وی افزود:با توجه به اینكه مستعدترین نقاط آلودگی پا ناخن، میان انگشتان ،كف و مخصوصا پاشنه پا است بنابراین شستشوی دائمی پا بسیار توصیه می شود.

دكتر موسی عظیمی متخصص ارتوپد(استخوان) نیز گفت:كفشهای چینی بدلیل استفاده از مواد مصنوعی غیراستاندارد و عدم رعایت اصول ساخت كفش در قالب بندی و كفی آنها موجب بروز بسیاری از مشكلات استخوانی و غضروفی ناحیه پا و ستون فقرات در طی سالهای اخیر شده است.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود:خمیدگی انگشتها و انحنای كف پا ،كوبیدگی زانوها ،پرانتزی شدن ساق پا از بیماریهای استخوانی شایع در بین مصرف كنندگان كفشهای چینی بوده است .

وی گفت:استفاده از این كفشها فشاری بر پا وارد می كند كه به مرور موجب از بین بردن قوسهای عرضی پا، بروز ضایعات به مفاصل استخوانهای پا، ایجاد قوس شدید كمری و خستگی زودرس فرد و بدن می شود.

عظیمی افزود:شكل آناتومی پا به صورتی بوده كه دارای قوس هایی است كه سبب آنالیز نیروهایی می شوند كه از سمت زمین به پا وارد می شود و به نوعی این نیروها را كاهش می دهد.

به گفته این ارتوپد، اگر افراد از كفشهای مناسب و استاندار استفاده نكند این عمل بدرستی انجام نمی شود و در نتیجه پا دچار بیماریهای استخوانی بویژه در قسمت زانو می شود .

وی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت:كفشهای اسپرت و ورزشی بهترین گزینه برای كودكان است زیرا آنها استعداد بیشتری برای پهنی كف و روی پا و كوتاهی تاندون آشیل
دارند،بنابراین لازم است حتما كفش آنها،بندی و ساق بلند داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha