یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 33643
سلامت نیوز: فشار خون بالا (مسمومیت حاملگی) در زنان باردار و بخصوص خانم های شكم اول برای مادر و جنین، عواقب بسیار خطرناكی می تواند همراه داشته باشد، پس كنترل فشار خون در هر معاینه و مراقبت های پزشكی برای زنان باردار ضروری است.
 
دكتر ابوالفضل مهدی زاده متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه تهران و دبیر نهمین كنگره بین المللی زنان و مامایی ایران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: فشار خون بالا در زنان باردار یا به دلایل حاملگی ایجاد می شود و یا خانم هایی كه با فشار خون بالا باردار می شوند.

وی تصریح كرد: فشار خون بالا در صورتیكه به علت حاملگی در زنان باردار ایجاد شود، مسمومیت حاملگی گفته می شود كه بیشتر در شكم اول ایجاد می شود و به طور معمول از ماه هفتم فشار خون بالا می رود.

مهدی زاده بیان كرد: در مسمومیت حاملگی كه به دلیل ایجاد فشار خون بالا به دلیل حاملگی در زن باردار ایجاد می شود، ورم تمام بدن زن باردار بخصوص اندام تحتانی را فرا گرفته و دفع پروتئین از ادرار آن ها صورت می گیرد.

این متخصص تاكید كرد: در صورت كنترل و درمان نشدن فشار خون بالا در زنان باردار، زن حامله دچار تشنج و اكلامپسی می شود كه برای مادر و جنین بسیار خطرناك است كه همراه با فلج نیمه بدن بیمار به علت خونریزی مغزی یا عوارض باشد و حتی می تواند سبب مرگ مادر و جنین شود.

وی خاطرنشان كرد: بنابراین خانم های باردار بخصوص زنان باردار شكم اول، باید تحت مراقبت بارداری نزد پزشك باشند و فشار خون آنها در هر معاینه كنترل شود و در صورت ایجاد فشار خون بالا باید تحت درمان دارویی به تجویز و صلاحدید پزشك و تغذیه غذایی مناسب كم نمك باشند.

وی افزود: اگر زنانی كه دچار فشار خون بالا شده اند، به درمان دارویی توسط پزشك جواب ندهند و مشكل برطرف نشود، باید زایمان زودرس هرچه زودتر انجام شود در غیر این صورت منجر به تشنج می شود.

مهدی زاده در ادامه گفتگو، خاطرنشان كرد: باید خانم هایی كه با فشار خون بالا باردار می شوند، توجه كنند كه به طور معمول در نیمه اول بارداری فشار خون كمتر می شود، اما نباید به این مسئله بی توجه باشند؛ زیرا در نیمه دوم فشار خون آنها بالاتر می رود و ممكن است منجر به اكلامپسی شود كه برای خانم باردار و جنین خطرناك است.

وی گفت: باید فشار خون بالای این زنان باردار تحت كنترل توسط پزشك باشد و به توصیه های درمانی او توجه و عمل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha