سلامت نیوز: از هنگامی كه پس از بیان برخی كلیات و مبانی علم تغذیه، تصمیم گرفتیم به بررسی مختصر و تیتروار اهم مسایل تغذیه‏ای در مراحل مختلف زندگی انسان بپردازیم، مهم‌ترین هدف ستون خوراك‏بان، این بود كه با ذكر نكات اساسی تغذیه‏ای كه رعایت آنها می‌تواند در هر مرحله از زندگی، ما را در پیشگیری از ابتلا به بیماری‏های گوناگون در مراحل بعدی عمر یاری كند، گامی در كاهش هزینه‌ها و مرارت‏های ناشی از پیمودن مراحل درمانی طاقت‏فرسا و گاه طولانی برداریم؛ چراكه هزینه‌های پیشگیری، همواره كمتر از درمان بوده و سختی‏های متعدد درمان‏های مختلف را نیز به دنبال نخواهد داشت.

اگر به قسمت‏های گذشته نظری افكنیم، می‏بینیم كه گاه در برهه‌های خاصی از زندگی فرصت‌های طلایی از نقطه‏نظر تغذیه‏ای وجود دارد كه با كمی دقت و توجه ویژه به نكاتی خاص ولی بسیار ساده می‌توان فواید بی‏نظیری را در آینده نصیب خود كرد كه همچون یك سرمایه‏گذاری به موقع، متضمن دسترسی به سودی كلان در آینده خواهد بود. این مساله در اكثر مواقع همچون سرمایه‏گذاری مالی امكان تكرار هم ندارد و در طول عمر هركس تنها یك‌بار امكانپذیر است. چرا كه گذر از هر مرحله سنی تنها یك‌بار اتفاق می‏افتد و بازگشت به آن و جبران مافات، غیرممكن است. به عنوان مثال، در دوران بارداری دیدیم كه چطور می‌توان با تامین مایحتاج غذایی جنین با استفاده صحیح از دانسته‌های تغذیه‏ای و عمل به آنها، سلامت جسم و روان كودك را تضمین كنیم و مسلم است كه این فرصت طلایی در زندگی فقط و فقط یك‌بار نصیب هر فرد می‌شود. یا در قسمتی دیگر دیدیم كه مادر شیرده می‌تواند بعد از زایمان در جهت اصلاح وزن خود از فرصت طلایی به دست آمده بهترین استفاده را كند و با رعایت یك سری نكات تغذیه‏ای، هم در تامین مواد مغذی نوزاد خود موفق باشد و هم سلامت خود را در آینده تضمین كند. به هرحال در این قسمت می‌خواهیم به یك فرصت بی‏نظیر دیگر كه پیش پای والدین عزیز قرار دارد، بپردازیم و آن اصلاح منوی غذایی مورد استفاده در خانواده با الگوبرداری از غذای كودك سه ساله است.

آنچه كه در سال سوم زندگی بیش از هر چیز دیگر در نحوه تغذیه طفل نوپا نمود پیدا می‌كند، همسانی تمایلات تغذیه‏ای كودك با عادات غذایی دیگر اعضای خانواده است. كودك از این پس به صورتی كاملا وابسته به عادات غذایی موجود در خانواده و منوی غذایی كه از سوی والدین یا اطرافیان در اختیار وی قرار داده می‌شود، به مرور همان مواد غذایی را مورد استفاده قرار می‌دهد كه دیگران در طول روز مصرف می‌كنند و به این ‏ترتیب، ذایقه او شكل می‏گیرد. یكی از بزرگ‌ترین مسایلی كه در تغذیه صحیح كودكان، گریبانگیر والدین گرامی است، متفاوت بودن غذای توصیه‏شده برای كودكان با آن چیزی است كه روزانه در منزل، طبخ و میل می‌شود.

اساس تغذیه كودك در تمامی منابع مكتوب موجود تغذیه‏ای یا توصیه‌هایی كه والدین از زبان پزشك یا مشاوران تغذیه می‏شنوند بر مبنای استفاده از مواد غذایی گوناگون به شكل آب‏پز شده و بدون استفاده از افزودنی‏های مضری همچون شكر یا نمك به مقدار زیاد است. این غذاها سرشار از سبزیجات گوناگون، غلات، حبوبات وگوشت كم‏چرب هستند و خودداری از سرخ كردن مواد غذایی مورد استفاده در غذای كودك از اهم نكاتی است كه والدین با آن روبه‏رو هستند. عدم مصرف فست‏فود، مخصوصا انواع سوسیس، كالباس و هله‏هوله‌های بی‏خاصیت و بلكه خطرناكی مانند بیسكویت، پفك و چیپس از دیگر توصیه‌های تغذیه‏ای در این دوران است.

اما والدین عزیز باید توجه كنند كه این دستورات تغذیه‏ای فقط برای چند سال اول زندگی نیست. ممكن است اولین دلیلی كه به ذهن مادران گرامی برای استفاده از چنین توصیه‌های غذایی در سنین پایین خطور ‌كند، عدم تكامل دستگاه گوارشی خردسالان و ناتوانی آنها در هضم و جذب غذاهای چرب و پرادویه باشد و به همین دلیل آنها روال كار خود را بر این اساس استوار می‌كنند كه بعد از دوسالگی، كم‏كم ذایقه كودك را با همان غذای معمول خانواده (همچون قرمه‏سبزی با یك بند انگشت روغن روی آن در حالی‌كه سبزی موجود از فرط سرخ كردن به قیر می‏ماند) آشنا كنند و خلاص. اما دلیل اصلی استفاده از منوی غذایی سالم و احتراز از مصرف غذاهای فوق‏الذكر برای خردسالان، نرسیدن مواد غذایی و عناصر تغذیه‏ای لازم در سنین رشد به بدن كودكمان در اثر تطمیع اشتهای آنها با این‌گونه مواد غذایی و سرباززدن طفل از صرف غذای اصلی و مناسب سن‌شان است. از طرف دیگر، ابتلا به بیماری‏های متعددی همچون انواع سرطان یا بیماری‏های قلب و عروق، نتیجه كج‏روی ذایقه كودك و عادت به این‌گونه اغذیه نامناسب است.

بنابراین، بیاییم به جای اینكه از سال سوم زندگی، ذایقه كودك خود را با غذای موجود خراب كنیم، منوی غذایی خود را اصلاح كنیم. به عبارت دیگر می‌توان از اهرم نگرانی حاصل از تغذیه سالم كودك خود كه ما را مجبور می‌كند غذایی را به صورت مجزا و متفاوت با غذای نامناسبی كه روزانه برای سایر اعضای خانواده طبخ می‌شود، استفاده كنیم، غذای روزمره خود را نیز با همان دستورالعمل‏های ساده و مفید آماده سازیم. این مطلب را هفته آینده پی می‏گیریم.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha