سلامت نیوز: یک متخصص فارموکوگنوزی گفت: کاکل ذرت، خارخاسک، دم گیلاس و آلبالو از جمله گیاهان دارویی با کاربردهای متفاوت هستند که مهم‌ترین اثربخشی آنها دفع سنگ‌های کلیوی و مجاری ادراری است.

دکتر نرگس ساداتی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح خواص گیاهان دارویی مفید مانند کاکل ذرت، خارخاسک، دم گیلاس و آلبالو در دفع سنگ‌های کلیوی گفت: کاکل ذرت رشته‌های به رنگ زرد یا قهوه‌ای کم رنگ است که به عنوان ضد عفونی کننده مجاری ادراری، کاربرد سنتی دارد و مصرف آن به همراه خامه خشک و یا تازه به صورت دم کرده و روزی 3 بار توصیه می‌شود.

وی نسبت به عوارض این گیاه دارویی نیز هشدار داد و گفت: تحریک انقباضات رحم در خرگوش‌ها توسط کاکل ذرت به اثبات رسیده از این رو مصرف این داروی گیاهی برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

خارخاسک؛ تسهیل کننده تصفیه خون و اعمال کبدی

وی در ادامه گیاه خارخاسک را از خانواده اسفندها عنوان كرد و گفت: قسمت مورد استفاده این گیاه میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی تمام قسمت‌های گیاه است و اغلب، تمام میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساداتی این گیاه را به عنوان دفع کننده سنگ‌های مجاری ادراری و تسهیل دهنده عمل تصفیه خون و اعمال کبدی معرفی کرد و درباره نحوه مصرف آن گفت: میوه این گیاه باید روزی 3 مرتبه و به میزان 2 تا 4 گرم به صورت دم كرده مصرف شود.

دم کرده دم آلبالو و گیلاس بهترین سنگ شکن‌های طبیعی

این متخصص فارموکوگنوزی گفت: دم گیلاس مصرف سنتی دارد و مصرف آن روزی 3 مرتبه به صورت دم کرده در یک فنجان توصیه می‌شود. همچنین مخلوط آن با دم آلبالو به عنوان داروی سنگ شکن مصرف سنتی دارد.

ساداتی به اشکال دارویی گیاهی مورد استفاده در سنگ کلیه از جمله دیورتیک اشاره کرد و گفت: این فراورده دارویی به صورت پودر 100 گرمی در بازار دارویی موجود است که حاوی4/57 درصد دم آلبالو، 25 درصد میوه خارخاسک، 8/8 درصد کاکل ذرت و 8/8 درصد برگ پونه است. این دارو در درمان ادم ناشی از نارسایی احتقانی قلب (CHF)، کم کاری کلیه، دفع سنگ مجاری ادراری و عفونت ادراری و پرفشاری خون (HBP) مصرف دارد.

این متخصص فارموکوگنوزی با تاکید بر اینکه دیورتیک باید با مقادیر زیاد آب مصرف شود، گفت: میزان مصرف آن طوری است كه باید روزی دوبار هر بار یک قاشق غذا خوری از پودر دیورتیک در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده و پس از صاف کردن مصرف شود.

وی افزود: یون‌ها و قندهای موجود در این فرآورده مشابه مدرهای اسموتیک و سبب تسهیل دفع آب و مهار جذب مجدد آب و املاح می‌شود و روغن‌های فرار موجود در برگ پونه به علت اثرات ضد اسپاسم موجب شل شدن عضلات صاف مجاری ادراری و باعث تسهیل خروج سنگ می‌شود.

ساداتی با بیان اینکه مصرف مداوم این فراورده باید تحت نظر پزشک و با کنترل الکترولیت‌ها ( بویژه سدیم و پتاسیم) صورت گیرد، افزود: اختلال آب و الکترولیت (در مقادیر زیاد) واکنش‌های حساسیتی مانند كهیر در افراد حساس ایجاد می‌کند. مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است.

سنکل، ضد اسپاسم و خاصیت ضد میکروبی

وی همچنین به فرآورده دارویی دیگر به نام سنکل(SANCOL) که به شکل قطره در بازار دارویی ایران موجود است، اشاره كرد و گفت: این فرآورده شامل 25 درصد عصاره رازیانه ، 5/12 درصد عصاره دانه زیره سبز، 5/12 درصد عصاره برگ بر، 5/12 درصد دم گیلاس، 5/12 درصد کاکل ذرت، 5/12 درصد عصاره میوه خارخاسک و5/12 درصد تخم خربزه است.

ساداتی ادامه داد: ترکیبات موثر موجود در گیاهان قطره سنکل از اثرات مدر و شل کننده عضلات صاف مجاری ادرار برخوردار است که خروج سنگ را تسهیل کرده و اثر ضد اسپاسم دارد. همچنین عصاره رازیانه علاوه بر افزایش جریان ادرار سبب افزایش ترشح سدیم در ادرار نیز می‌شود. علاوه بر آن ترکیبات موجود در این قطره دارای خاصیت ضد میکروبی دارد.

این متخصص فارموکوگنوزی با اشاره به اینکه این فرآورده در دفع سنگ مجاری ادرار (حداکثر قطر سنگ7 میلی متر) و تسکین دردهای کلیوی و ضدعفونی کردن مجاری ادرار موثر است، گفت: مقدار مصرف آن در بزرگسالان روزی سه بار هر بار 50 تا 60 قطره در یک فنجان آب سرد بعد از غذا و در موارد حاد به مدت یک ماه مصرف آن توصیه می‌شود.

وی افزود: به منظور پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ 30 قطره 2تا 3 نوبت در روز به مدت یک هفته در هر ماه و در کودکان تا سن 12 سال 20 تا10 قطره وابسته به سن کودک سه نوبت در روز همراه با مقادیر زیاد آب در طول مصرف این دارو توصیه می‌شود.

ساداتی با تاکید بر این مطلب که مصرف مداوم این فرآورده باید تحت نظر پزشک و با کنترل الکترولیت‌ها به ویژه سدیم و پتاسیم همراه باشد، گفت: مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است.

این متخصص فارموکوگنوزی در پایان گفت: این گیاهان دارویی به عنوان مدرهای اسموتیک عمل کرده و باعث تسهیل خروج سنگ از مجاری ادراری می‌شود. نوع سنگ در اثر بخشی این گیاهان اثری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha