سلامت نیوز: یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان با بیان این که آلرژی می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد، گفت: اگر آلرژی فصلی به خوبی کنترل نشود احتمال تبدیل آن به «آسم آلرژی » زیاد است.

دکتر صبا عرشی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: علف‌ها معمولا در پایان تابستان و آغاز پاییز گرده افشانی می‌کنند. وجود این گرده‌ها در هوا برای افرادی که زمینه ذاتی یا اتیوپی دارند، باعث بروز علائم آلرژیک به صورت آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی، خارش حلق و خارش گوش می‌شود.

وی با بیان این که این آلرژی می‌تواند به قدری شدید شود که بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد، گفت: آلرژی‌های فصلی معمولا در سنین نوجوانی به بعد مشاهده می‌شود و در میان کودکان از شیوع کمتری برخوردار است.

این متخصص کودکان گفت: با افزایش سن، آلرژی‌های فصلی نیز تشدید می‌شود البته اما این سیر در سنین کهنسالی روند نزولی می‌یابد. این عارضه در سنین فعالیت و بهره‌وری رخ می‌دهد و فرد را با کاهش بهره‌وری رو به رو می‌کند. در دانش آموزان و دانشجویان نیز موجب اختلال در یادگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه آلرژی‌های بینی می‌تواند بروز اختلالات خواب را نیز سبب شود، اظهار کرد: شخصی که به علت گرفتگی بینی و نداشتن تنفس مطلوب در طول شب نخوابیده است، صبح که از خواب بر می‌خیزد کسل است و نمی‌تواند خوب کار کند. مجموعه این دلایل باعث می‌شود که به آلرژی‌های فصلی و كنترل آنها بها دهیم.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان افزود: مسئله مهم دیگر آن است که التهاب و ورمی که به دلیل آلرژی در داخل بینی ایجاد می‌شود، در داخل ریه نیز رخ می‌دهد. در اوایل بیماری، ممکن است فرد به آلرژی بینی توجهی نشان ندهد، اما در سال‌های بعد که این بیماری تداوم می‌یابد، به اصطلاح این التهاب به ریه می‌ریزد و به آسم آلرژی تبدیل می‌شود.

به گفته دكتر عرشی، رینیت آلرژی یا همان آلرژی فصلی بینی و آسم آلرژی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و به همین دلیل تاکید سازمان بهداشت جهانی بر کنترل این بیماری است. اگر آلرژی فصلی به خوبی کنترل شود احتمال اینکه به آسم تبدیل شود، بسیار کاهش می‌یابد.

وی درباره وجه تمایز آلرژی فصلی با سرماخوردگی گفت: علائم ظاهری و بالینی این دو بیماری بسیار شبیه به یكدیگر است. به عنوان مثال بیمار مبتلا به آلرژی قرمزی چشم، درد گلو و خارش گلو دارد که در سرماخوردگی نیز این علایم وجود دارد. اما در آلرژی تب، درد، کوفتگی و خستگی عضلات مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل است که در برخی موارد تشخیص اشتباه موجب تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی كودكان افزود: البته علت سرماخوردگی ویروس است. در ویروس‌ها مصرف آنتی بیوتیک‌ها جایی ندارد. برخی مواقع زمانی که بیمار نمی‌تواند سرماخوردگی را مهار کند، چهار یا پنج روز بعد ممکن است میکروب هم اضافه شود که در آن زمان پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

این متخصص کودکان در پاسخ به این پرسش که آیا ورود هوای سرد به ریه‌ها نیز می‌تواند موجب تشدید آلرژی شود، گفت: در افرادی که زمینه آلرژی دارند و تحریک پذیری راه‌های هوایی ریه بالاست، هوای سرد می‌تواند علائم را تشدید کند. اما هوای سرد به تنهایی موجب بروز آلرژی نمی‌شود.

دكتر عرشی درباره لزوم واکسیناسیون در کودکان مبتلا به آلرژی نیز توضیح داد: معمولا واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد توصیه نمی‌شود. تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد بالای 60 سال، مبتلایان به آسم و آلرژی، بیماری‌های مزمن ریوی، سابقه سینوزیت‌های شدید و ... توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: البته تزریق واکسن آنفلوآنزا مانع ابتلا به سرماخوردگی نمی‌شود. این واکسن تنها از ابتلا به آنفولوآنزا جلوگیری می‌كند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان گفت: توصیه ما این است كه پرسنل بیمارستانی و افرادی مانند مربیان بهداشت در مدارس که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند نیز واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی در پایان تاكید كرد كه آلرژی‌های بینی باید جدی گرفته شوند و برای درمان آن باید به مراکز تخصصی مراجعه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha