یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 33661
سلامت نیوز: اولیای مدارس باید نظارت بیشتری درباره ظرفیت سرویس‌های سواری داشته باشند و از نشستن کودکان زیر 12سال در صندلی جلوی خودرو به شدت خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، مهندس علی رضائی کارشناس بهداشت حرفه ای مرکزبهداشت استان یزد درخصوص رعایت نکات بهداشتی درسرویس‌های مدارس اظهارداشت: سرویس‌های مدارس در گام اول شامل 2 گروه اعم از مینی بوس‌ها و سرویس‌های سواری می‌شوند.

رضائی با بیان این‌که، درباره استفاده ازمینی بوس ها اصولا چندنکته باید رعایت شود که شامل محل ایستگاه های مینی بوس، زمان، مکان و وضعیت بهداشتی داخل مینی بوس‌ها می‌شود، افزود: محل ایستگاه‌های مینی بوس حتی المقدور باید در مکانی باشد که داخل خیابان‌های اصلی نبوده و ازسوی دیگر زمان نگهداشتن سرویس‌ها باید یک زمان و غیرقابل تغییر باشد.

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی داخل سرویس‌ها گفت: فضای داخل مینی بوس دانش آموزان باید به نحوی تعبیه شود که همیشه تمیز بوده و همچنین روکش‌های صندلی، کف پوش مینی‌بوس عاری از میکروب و پاکیزه باشد.

رضائی باتاکید بر موجود بودن آب آشامیدنی سالم داخل سرویس‌های مدارس، اظهارداشت: درکنار آب آشامیدنی سالم باید لیوان‌های یک بار مصرف و تمیز به تعداد دانش آموزان تعبیه شود.

وی خاطرنشان کرد: صندلی های سرویس ها باید دارای کمربند ایمنی بوده و همچنین سعی شود حتی المقدور تمامی دانش آموزان از کمربند ایمنی استفاده کنند و از سوی دیگر صندلی‌ها از استحکام کافی برخوردار باشند.
 
رضائی با بیان این که دانش آموزان به هیچ عنوان از چهارپایه های متحرک در وسط مینی بوس‌ها استفاده نکنند، توصیه کرد: اولیاء دانش آموزان و همچنین رانندگان مینی‌بوس‌ها باید نظارت کافی داشته باشند تا دانش آموزان سر، دست و وسایل خود را از شیشه مینی‌بوس بیرون نکنند چرا که سبقت گرفتن از کنار تابلو و درختان خیابان منجر به صدمه و حادثه برای دانش آموزان می‌شود.

وی با تاکید برمحل نگهداری سرویس های دانش آموزان متذکر شد: برخی رانندگان سرویس‌ها به عادت به شکل دوبله وسایل نقلیه خود را پارک می‌کنند که این مهم خود باعث ایجاد مشکل برای عبور و مرور دانش آموزان می شود لذا توصیه می‌شود رانندگان سرویس‌های مدارس حتما سمت مدرسه توقف کنند.

رضائی توصیه کرد: مینی‌بوس ها حتی المقدور باید وارد مدرسه شوند تا دانش آموزان به راحتی داخل حیاط مدرسه از سرویس پیاده شوند.

کارشناس بهداشت حرفه ای استان یزد ضمن تاکید براستفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در سرویس ها ابراز داشت: گاها مشاهده می‌شود رانندگان برای گرم کردن فضای داخل سرویس‌ها از پیک نیک و وسایل خطرناک استفاده می‌کنند، لذا توصیه می‌شود: درفصل زمستان برای گرم کردن از وسایل کاملا استاندارد استفاده شود تا باعث آتش سوزی و حادثه درسرویس ها نشود.

وی با اشاره به این که درب‌های خودرو باید از استاندارد لازم برخوردار باشد، تاکید کرد: درب خوردو باید از نظرایمنی و قفل استاندارد بوده و به راحتی توسط دانش آموزان قابل باز شدن نباشد.

رضائی درخصوص سرویس‌های سواری گفت: نکته بسیار مهم درسرویس‌های سواری ظرفیت بیش از حد سرویس ها است که اولیاء مدارس باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند و از نشستن کودکان زیر12سال درصندلی جلو خودرو به شدت خودداری شود.
 
وی افزود: قفل دستگیره های درب خودروهای سواری نیز باید به نحوی تعبیه شود که حین حرکت توسط دانش آموز باز و بسته نشود.
 
رضائی همچنین توصیه کرد: سرویس‌های سواری درمدارس باید پارکینگ اختصاصی داشته باشند و یا حتی المقدور از دانش آموزان سال بالاتر و اولیاء مدرسه کمک گرفته شود تاحادثه ای اتفاق نیفتد و همچنین مراقب عبور و مرور موتورسیکلت‌ها هنگام پیاده شدن ازسرویس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha