یك فوق تخصص ارتوپدی كودكان گفت: مناسب‌ترین نوع كفش برای دختران و پسران تا سن 16 سالگی، كفش كتانی است.

دكتر تقی بغدادی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت: كفش مناسب برای دانش آموزانی كه در سن رشد هستند، ضمن آنكه باید وزن مناسبی داشته باشد، باید مقاوم و محكم نیز باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در توضیح ویژگی‌های كفش مناسب برای دانش‌آموزان گفت: قسمت پشت كفش و بالای پاشنه‌ها باید به اندازه كافی محكم باشد كه از كج شدن كفش بر اثر حركت پاشنه جلوگیری كند. داخل كفش باید به اندازه‌ای نرم باشد كه در نقاط پرفشار مانند پاشنه و زیر انگشتان فرورفتگی پیدا كند.

وی ادامه داد: كفش ورزشی یا كفش كتانی هم انواع مختلفی دارد كه هركدام برای یك ورزش مناسب هستند. بهترین نوع كفش برای دانش آموزان، كفشی است كه مناسب دویدن باشد.

سلامت نیوز: این فوق تخصص ارتوپدی كودكان با استثناء قائل شدن برای افرادی كه دچار انحراف در پا هستند، عمل جراحی انجام داده‌اند و یا مشكل استخوان و تاندوم دارند، افزود: باید برای این افراد كفش طبی ویژه همان ناراحتی و با مشخصات خاص ساخته می‌شود.

دكتر بغدادی در توضیح كفش مناسب برای افرادی كه كف پایشان صاف است، گفت: صافی كف پا را باید به دو دسته تقسیم كرد؛ نوع اول با درد همراه است و نوع دوم صافی كف پایی است كه به دنبال نرمی مفاصل ایجاد می‌شود و درد ندارد. این افراد بسته به شرایط می‌توانند از همان كفش‌های ورزشی ساده استفاده كنند. در موارد دردناك هم معمولا كفی‌های مخصوص و یا كفش‌های طبی توصیه می‌شوند.

وی افزود: صافی كف پا در اغلب مواقع با انحراف زانو همراه است. استفاده از كفش طبی از منحرف‌تر شدن زانو جلوگیری می‌كند.

این فوق تخصص ارتوپدی كودكان درباره انواع مناسب جنس كفش نیز گفت: كفش چرم مناسب‌تر از كفش‌های دیگر است. البته چرم‌های نامناسب ممكن است در مدت كوتاهی با تعریق و یا آب خوردن خشك و سفت شود و ایجاد مشكل كند.

دكتر بغدادی با تاكید بر اینكه كفش باید از تهویه خوبی برخوردار باشد، افزود: كفی‌های مناسبی وجود دارد كه باعث تهویه و گردش هوا در كفش می‌شود و موجب می‌شود پا كمتر عرق كند.

این فوق تخصص ارتوپدی در پایان گفت: بهترین حالت برای كفش آن است كه كفش باید قالب پا باشد. اما در كفش‌های بندی معمولا باید به اندازه 5 یا 6 میلی‌متر بزرگ‌تر باشد و فضا برای رشد پا وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha