سلامت نیوز: دانشمندان به سلول‌های بنیادی لقب «داروی احیاکننده» داده‌اند و امیدوارند با استفاده از سلول‌های بنیادی بتوانند شعبده‌بازی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، در این عصر همراه با تردید که در آن تعداد انگشت‌شماری از مردم به وقوع معجزه باور دارند، سلول‌های بنیادی می‌توانند امید به معجزه را در انسان برانگیزانند.

بر اساس گزارش گاردین، یکی از دلایل این ادعا می‌تواند این واقعیت باشد که در حال حاضر نه تنها بیماران بلکه پزشکان و دانشمندان هم به امکان وقوع معجزه توسط این سلول‌ها باور دارند.

دانشمندان به سلول‌های بنیادی لقب داروی احیاکننده داده‌اند.

این موضوع که دانشمندان قادر باشند از بلوک‌های سازنده سلولی خود بدن برای احیا کردن ارگان‌های آسیب‌دیده و یا پا به سن گذاشته بهره ببرند، بسیار هیجان‌انگیز است.

 گرچه راه طولانی تا استفاده کامل از انرژی بالقوه این سلول‌ها مانده است، آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات و انسان‌ها امیدوارکننده هستند. استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها کمترین عوارض ممکن را به دنبال دارد.

محققان مدعی هستند سلول‌های بنیادی ممکن است روزی در ترمیم نخاع آسیب دیده به کار روند و این موفقیت بیماران فلج را قادر به راه رفتن می‌سازد.

تاکنون تعدادی از درمان‌های انجام شده با کمک سلول‌های بنیادی با موفقیت همراه بوده‌اند. از جمله این درمان‌ها می‌توان به درمان آسیب‌های وارد شده به نای زنی به نام کلودیا کاستیلو (Claudia Castillo) اشاره کرد.

این زن 30 ساله به دلیل ابتلا به بیماری سل قادر به بالا رفتن از پله‌ها نبود. پزشکان در یک عمل جراحی پس از بیرون کشیدن سلول‌های بنیادی مغز استخوان مفصل ران این بیمار آنها را به سلول‌های غضروفی تبدیل کردند. آنها سپس این سلول‌ها را در بخشی از نای اهدا شده به وی کاشتند. بدن این بیمار نای جدید را به عنوان جزئی از خود پذیرفت.

به اعتقاد دانشمندان، سلول‌های بنیادی اشتقاق شده از بلاستوسیست یا جنینی که در روزهای ابتدایی بارداری تشکیل شده و اندازه آن به اندازه یک نقطه کامل است، هم می‌توانند در آینده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

محققان همچنین امیدوارند در آینده نزدیک از سلول‌های بنیادی در درمان پارکینسون استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha