سلامت نیوز: شیمی درمانی روی ویژگی مولکولی تومورها اثر گذاشته و احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهد، ولی انجام شیمی درمانی قبل یا بعد از جراحی،اثر یکسانی روی درمان دارد.

محققان با مطالعه بیش از 3 هزار زن بهبودیافته از سرطان پستان دریافتند: انجام شیمی درمانی چه قبل و چه بعد از جراحی مفید بوده و اثربخشی هر دو تقریبا به یک میزان است.

محققان دانشگاه تگزاس 3 هزار زن درمان یافته از سرطان پستان را بین سال‌های 1987 تا 2005 مورد بررسی قرار دادند، در این بین 78 درصد جراحی را قبل از شیمی درمانی انجام دادند و 22 در صد دیگر جراحی را بعد از آن به انجام رسانیدند، بعد از یک دوره 10 ساله، نرخ عدم بازگشت سرطان برای گروه‌های انجام دهنده شیمی درمانی بعد از جراحی و انجام دهنده قبل از جراحی به ترتیب 97 و 93 درصد و نرخ زنده ماندن به ترتیب 94 و90 درصد گزارش شد.

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد: انجام شیمی درمانی قبل یا بعد از عمل جراحی هیچ اثر متفاوتی در نتایج بلندمدت درمان ندارد و موفقیت درمان بیشتر به عوامل بیولوژیکی بستگی دارد.

این مطالعه همچنین حاكیست: داروهای کمکی شیمی درمانی که اصولا قبل از جراحی داده می‌شوند، اغلب موجب انقباض تومورهای سرطان پستان شده و آنها را برای انجام جراحی، بسیار قابل درمان می‌کنند.

دکتر الیزابت میتندورف عضو این گروه تحقیقاتی در این باره معتقد است: حتی زنانی که در مراحل دوم یا سوم سرطان قرار دارند، نیز ممکن است نتایج بهتری در جراحی بعد از شیمی درمانی داشته باشند.

وی می‌گوید: شیمی درمانی روی ویژگی مولکولی تومورها اثر گذاشته و احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهد، ولی انجام شیمی درمانی قبل یا بعد از جراحی، اثر تقریبا یکسانی روی درمان دارد.

بدین ترتیب محققان اعلام كردند: انجام شیمی درمانی چه قبل و چه بعد از جراحی مفید است و اثربخشی هر دو تقریبا به یک میزان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha