سلامت نیوز: مطالعات دانشمندان دانشگاه هاروارد روی افرادی با اجداد آفریقایی نشان می‌دهد ژن مرتبط با سرطان دارای تنوع‌پذیری بالایی است و می‌تواند فواید زیادی برای حاملان آن داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، مطالعات دانشمندان دانشگاه هاروارد بر روی افرادی با اجداد آفریقایی نشان می‌دهد ژن مرتبط با سرطان دارای تنوع‌پذیری بالایی است و می‌تواند فواید زیادی برای حاملان آن داشته باشد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، این محققان ژنوم بیش از 12 هزار نفر از افراد آفریقایی-آمریکایی، نیجریه‌ای و گامبایی را بررسی کردند.

بررسی‌های آنان نشان می‌دهد ژنوم این افراد بسیار شبیه بوده اما بخش‌هایی از دی‌ان‌ای متعلق به چهار عدد از ژن‌‌ها به طور قابل توجهی متغیر بودند.

چنین تنوعی به معنای آن است که چهار ژن به طور جداگانه در هر جمعیتی در پاسخ به فشارهای محیطی تکامل یافتند. در سه عدد از این ژن‌ها این تکامل مقاومت در مقابل مالاریا را تقویت کرده است. ژن چهارم به پی‎اس‎سی‎ای (PSCA) تبدیل شده است.

پی‌اس‌سی‎ای نوعی ژن است که فعالیتش به طور قابل توجهی با مثانه و سرطان پروستات مرتبط است.

دانشمندان معتقدند این جهش برای کسانی که حامل این ژن هستند می‌تواند مفید باشد. آن‌ها هنوز در مورد فواید این ژن اطلاعاتی در دست ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha