سلامت نیوز: معاون پزشکی حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: زائران بیت‌الله الحرام توصیه‌های پزشک کاروان را به دقت اجرا کنند، در سفر حج تمتع امسال 900 پزشک در خدمت زائران خواهند بود.

ولید دنده‌بر در گفت‌‌وگو با فارس در مورد خدمات پزشکی به زائران خانه خدا در حج تمتع سال 90 گفت: با توجه به قرارداد بین مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر و سازمان حج و زیارت و براساس وظیفه‌ای که مرکز بر عهده دارد، خدمات سلامت و بهداشت برای زائران در 4 سطح ارائه می‌شود.

وی افزود: سطح اول خدمات، پزشکان کاروان به عنوان خط مقدم درمان شناخته می‌شوند، سطح دوم متخصصان و بیمارستان‌های هلال احمر جمهوری اسلامی در مکه و مدینه که شامل یک بیمارستان در مدینه منوره و یک بیمارستان در مکه مکرمه است، همچنین یک پلی‌کلینیک تخصصی اورژانسی در عرفات، یک پلی‌کلینک در منا، دو پایگاه پزشکی سیار یکی در مسجد شجره در مدینه منوره و دیگری در مشعر الحرام در مکه مکرمه قرار دارد.

معاون پزشکی حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر افزود: همچنین پایگاه تزریقات بانوان شامل 4 پایگاه در مکه و سه پایگاه در مدینه مستقر شده‌اند.

دنده‌بر سطح سوم خدمات پزشکی به زائران حج تمتع را این گونه عنوان کرد که بیمارستان‌های تخصصی در کشور عربستان با مرکز پزشکی حج و زیارت همکاری می‌کنند که اگر بیمار نیاز به عمل جراحی و مراقبت ویژه داشت، توسط تیم پزشکان زبان‌دان به بیمارستان‌های تخصصی عربستان اعزام می‌شوند، سطح چهارم خدمات این گونه است که اگر بیمار نیاز به مراقبت کامل و خاص و یا ویژه داشته باشد و در توان بیمارستان‌های عربستان قرار نداشته باشد، به میهن اسلامی ایران اعزام می‌شود.

معاون پزشکی حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت تأکید کرد:  600 پزشک مجرب در تیم پزشکی کاروان‌های حج به تعداد کاروان‌ها حضور دارند، همچنین تیم پزشکی هلال احمر نیز شامل 300 پزشک در مکه و مدینه و پلی کلینک های تخصصی و اورژانسی و در مجموع 900 پزشک در خدمت زائران بیت‌الله الحرام خواهند بود.

دنده‌بر در مورد اینکه زائران حج چه داروهایی با خود همراه داشته باشند، تأکید کرد: زائرانی که سالم هستند و در سفر احیانا مریض می‌شوند، در درجه اول پزشک کاروان در خدمت آنها خواهد بود، اما برخی از زائران دارای بیماری مزمن و سابقه‌دار مانند قلبی، ریوی، کلیوی، فشار خون، قند خون هستند، در عین حال توان تشرف به حج برای آنها احراز شده و استطاعت جسمی برای سفر آنها تأیید شده است، در عین حال مدت‌ها سیستم بدن آنها به داروی مصرفی خاصی عادت کرده، به همه این زائران توصیه می‌شود، داروهای تخصصی و مصرفی خود را به مقدار مصرف حداقل 40 روز همراه داشته باشند و در شرایط مناسب و بهداشتی و با دقت نگهداری و مواظبت کنند.

وی تأکید کرد: کشور عربستان با ورود داروی تخصصی و شخصی زائر مخالفتی ندارد و اگر فردی در فرودگاه های عربستان از داروی همراه زائر سؤال کرد، توصیه می‌شود یک نسخه خوانا از دستور تجویز پزشک همراه داشته باشند.

دنده‌بر در مورد داروهای کدئین‌دار گفت: کشور عربستان با ورود هر گونه دارویی از جنس مواد مخدر مانند متادون و داروهای مخدر مخالفت می‌کند، اما در مورد قرص استامینوفن کدئین وقتی یک زائر به قدر درمان سر درد همراه داشته باشد، ممانعتی نمی‌شود و مثلا اگر 10 عدد قرص همراه زائر بود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، در عین حال پزشک کاروان به صورت شبانه روز در خدمت زائران حاضر است.

این کارشناس متخصص گفت: اگر زائری داروی تخصصی خود را همراه نداشته باشد، تهیه کردن آن دارو از شرکت تولید کننده و پیدا کردن دوز دارو در کشور عربستان کار مشکلی خواهد بود، از طرفی سیستم بدن تا بخواهد با آن دارو عادت کند، کار مشکلی است، بنابراین تأکید می‌شود زائران قبل از تشرف به سفر معنوی حج به متخصصان مراجعه کرده و آخرین مشاوره و نسخه داروی 40 روزه را همراه داشته باشند.

وی تأکید کرد: نگهداری دارو در طول سفر با دقت همراه باشد و توصیه می‌شود، داروهای مصرفی در ساک دستی و به همراه زائر باشد که اگر چمدان در حین جابجایی پرت شود، دارو از بین نروند، اگر فردی روزانه دو قرص آسپرین مصرف می‌کند و مثلا 80 قرص با خود داشته توصیه می‌شود، 10 قرص در کنار ساک دستی و بقیه در شرایط مناسب داخل چمدان قرار گیرد و از آوردن داروهای شکننده جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: وسایلی مانند فشار خون، قند خون و داروهای مربوطه حتما همراه زائر مصرف کننده باشد، از طرفی پزشک کاروان از 5 تا 6 ماه قبل از تشرف در کنار زائران بوده و در تمام مسیر همراه کاروان است، تک تک زائران را معاینه کرده و می‌شناسد و زائران توصیه فنی پزشکان را حتما گوش کنند، اگر زائری مشکل پزشکی پیدا کرد، در صف اول همان پزشک کاروان قرار دارد.

دنده‌بر در مورد کسانی که انسولین تزریق می‌کنند و رفتار آن‌ها با اطرافیان گفت: برای تمام زائران پرونده سلامت پزشکی تهیه شده و هیئت پزشکی و دارویی از 5 ماه قبل آنها را معاینه کرده و استطاعت بدنی آنها چک شده و نقشه درمانی هر زائر نزد پزشک کاروان وجود دارد و آنها با هم آشنا هستند.

وی تأکید کرد: پزشکان براساس تجربه سعی می‌کنند، افراد مسن را با کمک جوان تر‌ها همراه کنند، همچنین دو دفترچه شرایط پزشکی و جسمی زائر همراه پزشک است، اگر در طول سفر مشکل قند خون یا فشار خون پیدا کرد، به همان نقشه درمانی توجه می‌شود و براساس آن اقدام می‌شود و به همه زائران حج توصیه می‌کنم، آرامش روحی و روانی خود را
حفظ کنند و از فشار و استرس دوری کنند و به دستورات پزشک کاروان عمل نمایند.

معاون پزشکی حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت تاکید کرد: در این راستا مرکز پزشکی حج و زیارت برحسب تعداد زائران 100 تن اقلام دارویی و تجهیزات به عربستان ارسال کرده و در انبارهای بهداشتی و استاندارد بیمارستان‌های مکه و مدینه جای‌گذاری و توزیع کرده است و در زنجیره سرمای مناسب قرار گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مقدار دارو که به طور میانگین سرانه هر نفر یک کیلو می‌شود زیاد نیست گفت: دارو و تجهیزات مناسب براساس تجربه تهیه و ارسال شده است.

معاون پزشکی حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: پزشکان به صورت 24 ساعته در ارائه خدمات سلامت و بهداشت آماده هستند و اقدامات بهداشتی دومین ضلع خدمات پزشکی است و تیم کارشناسان بهداشت در تمام طول سفر و محل اقامت زائران مرتب بر اماکن نظارت دارند و بازدیدهای مستمر انجام می‌دهند.

دنده‌بر در مورد واکسن زائران گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در سراسر کشور شعبه دارند و همه آنها مجهز به واکسن مننژیت چهار گانه با حفظ زنجیره سرد هستند و به زائران حج تزریق می‌کنند و تاکنون هیچ مشکلی در تزریق واکسن مننژیت گزارش نشده است.

دنده‌بر تأکید کرد: زائران بعد از دریافت واکسن مننژیت کارت زرد رنگی دریافت می‌کنند که حتما باید مهر هلال احمر و استاندارد سازمان جهانی بهداشت در آن وجود داشته باشد که برای ورود به عربستان داشتن این کارت همانند گذرنامه الزامی است.

این کارشناس پزشکی در مورد اینکه چه توصیه خوراکی برای زائران جهت جلوگیری از گرمازدگی می‌کنید، گفت: هیچ توصیه‌ای نمی‌شود، چون تمام اقلام مورد نیاز توسط سازمان حج در اختیار زائران قرار می‌گیرد، غذای بهداشتی به همراه موادی مانند لیمو ترش، لبنیات، نوشیدنی ویتامین ث و میوه‌های تازه عرضه می‌شود و لزومی به بردن این مواد و یا غذای پخته از ایران نیست.

دنده‌بر در مورد توصیه به زائرانی که از وسایلی مانند عینک طبی سمعک و یا سایر وسایل استفاده می‌کنند، گفت: زائران علاوه بر داشتن بند عینک یک عینک اضافه و یا در مورد سمعک یک سمعک اضافه و باتری اضافه همراه داشته باشند و برخی افراد که از وسایلی مانند فتق‌بند و یا کمربند طبی استفاده می‌کنند به اندازه نیاز همراه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha