سلامت نیوز: یك متخصص گوش و حلق و بینی گفت: استفاده مكرر و ممتد از هدفون، خاصیت تمیز كنندگی گوش خارجی را مختل كرده و افراد زودتر دچار جرم گوش می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدحسین برادران فر، با بیان این كه سر و صدای بلند از هر نوع، روی گوش تاثیر گذار است، گفت: در قاعده حلزونی شنوایی گوش، فركانس‌های بالای 4000 و 8000 و در راس حلزونی شنوایی، فركانس‌های پایین‌تر قابل شنیدن است.

وی ادامه داد: فركانس شنوایی فركانس‌های500 ، 1000 و 2000 است و فركانس 250 ،4000 و 8000 چندان در مجاورات شنوایی معمولی تاثیری ندارد. ولی فردی كه در فركانس بالا كاهش شنوایی پیدا می‌كند، معمولا صدای زیر را خوب نمی‌شنود و در محیط شلوغ، شنوایی او مناسب نبوده و در محیط آرام، خیلی قابل مشخص شدن نیست.

دكتر برادران فر در ادامه توصیه كرد: افراد نباید به صداهای بسیار بلند گوش دهند. در محیط‌هایی كه صدا بالاتر از 80 دسی بل است، مثل كارخانجات و مكانی كه موسیقی بلند است از گوشی محافظت كننده استفاده شود چرا كه در غیر این صورت در طولانی مدت، عصب شنوایی ضعیف ‌شده و ضعیف شدن عصب شنوایی درمان دارویی و جراحی ندارد و فرد فقط می‌تواند از سمعك استفاده كند.

وی گفت: یكی دیگر از عواملی كه باعث كاهش شنوایی می‌شود، صدای ناشی از انفجارات است كه به علت صدای ناگهانی باعث كاهش سریع‌تر شنوایی می‌شود همچنین علاوه بر كاهش شنوایی حسی و عصبی، مشكلات دیگری مثل وزوز گوش را در پی داشته كه در این موارد پیشگیری مهمتر از درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد یادآور شد: افرادی كه از هدفون MP 3 palyer استفاده می‌كنند باید موسیقی را با صدای آهسته گوش دهند، زیرا صدای بلند علاوه بر سردردی كه ایجاد می‌كند در دراز مدت باعث كاهش شنوایی حسی و عصبی می‌شود.

دكتر برادران فر در پایان ‌توصیه كرد: فركانس صدا باید كمتر از 50 دسی بل باشد و حتی‌الامكان در محیط‌های پر سر و صدا و همهمه از گوشی محافظت كننده استفاده شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha