سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پی شیوع بیماری تب دانگ در كشور پاكستان به دنبال بروز سیل در این كشور، گفت: وزارت بهداشت بیماری تب دانگ را در كشور ردیابی می‌كند البته طی سال‌های اخیر موردی از این بیماری در كشور مشاهده نشده است.

دكتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا،‌ تب دانگ را نوعی بیماری ویروسی خونریزی دهنده عنوان كرد و گفت:‌ اغلب موارد این بیماری از انواع خفیف آن است و بیماری خود به خود بهبود می‌یابد.

وی، پشه آئدس را عامل انتقال بیماری تب دانگ به انسان عنوان كرد و گفت: تب، ‌سردرد و دردهای عضلانی بدن از جمله علائم ابتلا به بیماری تب دانگ است.

به گفته دكتر گویا، به ندرت ممكن است بیماری تب دانگ به نوع خونریزی دهنده دانگ تبدیل شود. در این موارد، بیماری با خونریزی همراه خواهد بود و بسیار خطرناك است. خونریزی می‌تواند از بینی، دستگاه گوارش و یا لثه‌ها باشد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاكید بر آنكه طبق مطالعات داخلی كشور طی سال‌های اخیر هیچ موردی از بیماری تب دانگ در كشور مشاهده نشده است، گفت: این بیماری مربوط به یك منطقه جغرافیایی خاص از دنیا است و اغلب در نوار گرمسیر جهانی وجود دارد. اما طی سال‌های اخیر مقداری وضعیت بیماری تفاوت كرده و گستره جغرافیایی آن در حال گسترش و بزرگ‌تر شدن است.

وی با بیان اینكه طی سال‌های اخیر بیماری تب دانگ در كشورهای اطراف ایران و از جمله در پاكستان و عربستان سعودی مشاهده شده است، ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده، تاكنون این بیماری در ایران مشاهده نشده است؛ اما این به معنای آن نیست كه این بیماری هیچ زمانی به ایران منتقل نخواهد شد. ممكن است طی سال‌های آینده موارد این بیماری را در كشور داشته باشیم.

گویا در این باره ادامه داد: این بیماری طی چند سال اخیر در پاكستان مشاهده شده كه با سیل اخیر پاكستان و جمع شدن آب، شرایط برای رشد و تكثیر پشه عامل انتقال این بیماری به شدت فراهم شده است. بر این اساس موارد بیماری نیز در این كشور و به ویژه در منطقه درگیر سیل افزایش یافته است.

وی در عین حال گفت: این بیماری در پاكستان در حال گسترش است و هنوز انجام اقدامات كنترلی برای این بیماری در این كشور زود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha