دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 33688
سلامت نیوز: سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خبرنگاران با انتشار اخبار ناقص پرسنل پزشکی را عصبی می‌کنند، ‌نمونه آن همین بحث طلبه ناهی از منکر بود که ریشه‌یابی نشد، امکانات لازم در بیمارستان تهرانپارس بود اما کادر پزشکی چون تحت فشار روانی همراهان بودند، ترسیدند که اقدامات آنها ممکن است بعداً برایشان گران تمام شود.

حسن ابوالقاسمی که یکماهی است بعد از ماجرای طلبه ناهی از منکر مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی را به عهده گرفته است، از 6 سال پیش رئیس سازمان انتقال خون بود و البته هنوز هم هست و جانشین وی مشخص نشده است با این مدیر وزارت بهداشت که یکماهی است قائم مقام وزیر بهداشت در بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور از نظر جمعیت تحت پوشش و کثرت مراکز بهداشتی و درمانی شده است،در حاشیه یک نشست خبری دقایقی صحبت کردیم در ابتدا از او پرسید که چرا گاهی امکان تهیه گزارش از مراکز بهداشتی و درمانی در زمان مناسب برای خبرنگاران فراهم نمی‌شود که گفت: یکی از دلایل آن برخی بخشهای خبری صدا و سیماست که با انتشار ناقص و ناصحیح خبر و ایجاد فضای عصبی وار برای پرسنل درمانی و پزشکی ما را به این سمت می‌برد که در این زمینه احتیاط کنیم.

وی گفت: نحوه اطلاع‌رسانی خبرها در برخی بخشهای خبری صدا و سیما درست نیست  هر چند روز یکبار با چنین گزارشهایی که درست و کامل نیست پرستار، پزشک، رؤسای بیمارستان و معاونان دانشگاه را ناراحت می‌کنند و باعث دپرس کردن افراد می‌شوند و هر چند وقت یکبار یک گزارشی پخش می‌کنند که باعث آزار می‌شوند.

ابوالقاسمی در پاسخ به این پرسش فارس که از نظر شما اطلاع رسانی درست چگونه است گفت: نحوه اطلاع‌رسانی درست این است که گزارش کامل ارائه شود به هر حال در گزارش نقد است حسن نیز هست باید گزارش منتهی به کشف حقیقت شود نه اینکه فقط بروند و یک گزارش تهیه کنند مثلاً چند وقت پیش (حدود30 روز قبل) حتی قبل از مسئولیت من در این دانشگاه از یک اتاق عمل گزارش تهیه کرده بودند و در آخر یک مسئله‌ای (مشکل)‌ را دیدند و بولد کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که حتی جراحان این مورد را که خبرنگار پیدا کرده بود، مشکل نمی‌داستند، پزشکان و جراحان بزرگی در مراکز درمانی دانشگاهی در حال فعالیت هستند اما چنین گزارش‌هایی این تصور را در بین مردم ایجاد می‌کند که واقعاً وضعیت این گونه است و اعتمادشان را از دست می‌دهند.

ابوالقاسمی گفت: همه مردم نمی‌دانند که این جراحان آدم‌های بزرگی هستند، ما پزشکانی بزرگی در همین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داریم که نمونه آنها را در هیچ جای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید، که البته اینجا با امکانات کم دارند کار می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به نظر من شما خبرنگاران به جای تهیه خبر باید به سمت تهیه مستند بروید و اگر هم کسی پاسخگو نبود خود خبرنگار باید راهش را پیدا کند تا به جواب سؤالش برسد.اگر به جای خبر به سمت مستند گزارشی بروید موضوع کامل بیان می‌شود

وی ادامه داد: از خبر چیزی در نمی‌آید اما تهیه مستند به استناد جامع نیاز دارد، مثلاً شما یک موضوع را بگیرید بروید سراغ مستند آن، این مستند می‌تواند یک موضوع دانشجویی یا آموزشی باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش فارس که اما خبرنگاران را به مراکز آموزشی و درمانگاه‌ها راه نمی‌دهند؛ گفت: خوب همین کارها را کردید که راه نمی‌دهند. اما با تهیه گزارش مستند مشکلات اصلاح می‌شود و حداقل صورت مسئله پاک نمی‌شود بلکه حل می‌شود. ممکن است خبرها محاسنی هم داشته باشند اما معایبش هم بالاست.

وی اضافه کرد: می‌دانید معایبش چه چیزهایی است من شب‌ها می‌روم به اورژانس‌های بیمارستان‌ها، مردم بی‌خودی فریاد می‌زنند چرا چون آن قدر این گزارش‌ها مردم را عصبی کرده که مردم فکر می‌کنند همه باید فریاد بزنند وقتی می‌روی می‌بینی که بیمار چه مشکلی دارد. مشاهده می‌شود سی‌تی و ام ‌ار ‌آی بیمار انجام شده و 6 پزشک بیمار در نوبت هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این مطلب که شما هم از رسانه استفاده می‌کنید و دستاوردهایتان را اعلام می‌کنید، گفت: نه ما نمی‌خواهیم بگوییم چه کار کردیم بلکه ما وظیفه‌مان است اما می‌خواهم بگوییم که برخی برنامه‌های خبری مردم را عصبانی می‌کند.

ابوالقاسمی گفت: به هر حال من و بسیاری از همکارانم در خارج تحصیل کرده‌ایم خودمان دیده‌ایم و مرتب می‌رویم و می‌بینیم، اطلاع رسانی به مردم به این صورت نیست یعنی هیچ کجای دنیا مثل ایران نیست.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که منظورتان این است که صورت مسئله را پاک کنیم گفت: نه صورت مسئله را باید با مستند ‌کار کردن گزارش به سرانجام برسانید. ببینید یک گزارش تهیه می‌کنید ایراد هم در آن است ایرادها هم رسانه‌ای می‌شود چیزهای دیگر هم رسانه‌ای می‌شود مردم را هم عصبانی نمی‌کند اطرافیان(مسئولان) هم می‌روند و مشکل را برطرف می‌کنند اما گزارش خبری از چیز منفی همیشه عارضه دارد.
 
وی اضافه کرد: برخی تیترهای منفی برای مردم عوارض دارد ما تلاش می‌کنیم که از دولت یا وزارت بهداشت بودجه بگیریم که فلان کار را برای مردم انجام دهیم همان موقع یک تیتر منفی در رسانه چندین ماه دریافت آن بودجه را که آثار مثبت آن به مردم می‌رسید به تأخیر می‌اندازد و کلی کار را عقب می‌اندازد و باعث دلخوری بین مسئولان می‌شود.

وی ادامه داد: چرا گزارشگران برای پیدا کردن سوژه‌های این چنینی فقط به سراغ بیمارستانها و وزارت بهداشت می‌آیند خیلی جاهای دیگر هم هست که اشکال دارد و کسی به سراغش نمی‌رود، خبرنگار باید اشکالات را ببیند اما آنها را ریشه‌یابی کند، ممکن است ضعف مدیریتی هم باشد یا کمبود بودجه، حتی ممکن است مدیریت ارشد یک دستگاه اشکال داشته باشد همه اینها را بیاورید اما خوبی‌ها را هم در گزارش بیاورید و مستند کامل بسازید، کاری که رسانه‌های موفق دنیا انجام می‌دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: مطالب خبرگزاری فارس خوب است و بنده خودم گزارشهای خبرگزاری شما را می‌خوانم و دیده‌ام اما از حالت خبری باید به حالت مستند تبدیل شود.

خبرنگار فارس به ابوالقاسمی گفت: به هر حال اولین انتظار از خبرگزاری انتشار خبر است اما برای تهیه یک خبر و گزارش از فلان بیمارستان دانشگاهی باید از مدتها قبل نامه بزنیم و بعد از مدتها که هماهنگی انجام شد تحت نظر مسئولان روابط عمومی و بخشهای مختلف دانشگاه هنگام تهیه گزارش مرتب می‌گویند آنجا نمی‌شود بروید،‌از آنجا عکس نگیر با فلانی صحبت نکن و مانند این، به این شکل که نمی‌شود گزارش مستند تهیه کرد همه چیز باید تحت کنترل دانشگاه و مثبت باشد.

وی افزود: نمی‌دانم اما خیلی جاهای دیگر هم اشکال هست خود من خیلی جاها دعوت می‌شوم که صحبت کنم و در آنها هم بی‌نظمی و اشکالات زیادی می‌بینم اما اخلاقی نمی‌دانم که بعد بیایم این موارد را بگویم اگر من هم مثل خبرنگار اشکالات دستگاههای دیگر را که می‌بینم بگویم آن وقت چه می‌شود؟

خبرنگار فارس به سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ امیدواریم با حضور شما این فضا در (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) باز و بهتر شود. هم فضای انتقاد باشد و هم اخبار اقدامات انجام شده را پوشش رسانه‌ای دهیم اما شما به خبرنگاران سخت نگیرید.

ابوالقاسمی در پاسخ گفت: انتقاد سازنده باعث رشد می‌شود ولی خوب همیشه عوارض هم دارد، مثلأ همین مسئله رسانه‌ای کردن پرونده طلبه ناهی از منکر به هر حال یک اثرات مثبتی و منفی داشت.

وی ادامه داد: باید یک روزی بیایید تا من به شما بگویم که اشکال این مسئله در مورد پرونده طلبه ناهی از منکر چه بود می‌دانید چه بود اصلاً از نظر کارشناسی بحث در مورد گرفتن پذیرش نبود.

وی گفت: نگاه کنید یک طلبه برایش این مشکل ایجاد شد رساندنش بیمارستان در بیمارستان اول( بیمارستان تهرانپارس) هم متخصص بیهوشی و هم متخصص جراحی بود، جراح و یک متخصص بیهوشی بالای سر بیمار بودند هر کجای دنیا بروید همین متخصصان برای نجات بیمار کافی است.

ابوالقاسمی اضافه کرد: حالا اشکال کجاست؟ 20 نفر آدم می‌ریزند در بیمارستان پزشک می‌ترسد که نکند یک کار کمی انجام دهد و فلان اتفاق بیفتد می‌تواند با یک جراح عروق صحبت کند و جراح عروق باید یا به وی بگوید که چه کار انجام دهد حتی 24 ساعت هم می‌توانستند بیمار را در آنجا نگه دارند و بعداً هم یک پذیرش بگیرند و بیمار را بفرستند نه اینکه 20 موتور سوار بریزند در خیابان پذیرش بگیرند.

وی ادامه داد: البته پزشک عمومی هم باید آن قدر بتواند آرامش به بیمار بدهد که بگوید من دارم تمام کارهای بیمارت را انجام می‌دهم تا بیمار خیالش راحت شود که تمام کارهایش در حال انجام شدن است مگر در بیمارستان عرفان چه کار انجام دادند همان کارها را می‌شد در بیمارستان تهرانپارس هم انجام داد.

ابوالقاسمی ادامه داد:‌این مسئله ریشه‌یابی نشد و در ازدحام خبرهایی که پذیرش نشد آن چه شد و آن چطور شد گم شد و این شیوه اطلاع رسانی درست نیست. این پرونده کاملاً به غلط پیش رفت اشکال کار این بود که چرا این افراد (همراهان طلبه) صبور نبودند و چرا آن پزشکان ترسیدند.

خبرنگار فارس پرسید، ولی آقای دکتر در آن زمان مسئله مرگ و زندگی یک بیمار مطرح بود که خون زیادی از او رفته بود و جانش در خطر بود و هر نوع کوتاهی ممکن بود به مرگ او منجر شود و ابوالقاسمی گفت: ببینید اگر یک جایی یک متخصص بیهوشی و یک متخصص جراحی باشد هر صدمه‌ایی برای هر بیمار ایجاد شده باشد را باید بتوانند پاسخگو باشند اما این هجوم یکباره و فشارهای روانی باعث شد که از قبول مسئولیت بترسند.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که یعنی بیمارستان تهرانپارس کارش را خوب انجام نداده است نیز گفت: بیمارستان تهرانپارس کارش را انجام داده است، اما تحت فشار روانی همراهان بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha