سلامت نیوز: در چند روز گذشته 3موضوع در مورد معتادان و اعتیاد در رسانه‌های كشور منعكس شد. موضوع اول ایجاد مراكز ترك اعتیاد برای نوجوانان و جوانان بود. یعنی مراكزی كه به طور ویژه فقط به درمان و بازپروری جوانان اشتغال می‌ورزند. تا اینجا خبر بسیار مسرت بخشی بود چرا كه با توجه به گسترش مواد مخدر روانگردان صنعتی در بین جوانان لازم است این قشر به دور از گروههای دیگر سنی تحت درمان و بازپروری قرار گیرند. اما خبر دوم كه راجع به نظارت جدی بر كمپ‌های اعتیاد بود خیلی‌ها را در فكر فرو برد.

چرا كه این موضوع تا كنون چندین بار تكرار شده و الان طرح مجدد آن بیشتر به یك شوخی شباهت پیدا كرده است. این روزها در كشور حدود 1000كمپ غیر مجاز راجع به اعتیاد فعالیت می‌كنند و بعضی از دست اندركاران با توجه به زیان‌های مرگ بار اعتیاد حتی به فعالیت اینگونه مراكز هم رضایت داده‌اند در حالی كه كمپ‌های غیر مجاز كه بسیاری از آنها با اهداف مالی و بدون در نظر گرفتن معیارهای علمی - تخصصی و پزشكی ایجاد شده‌اند نه تنها سودی به حال جامعه ندارند بلكه با رفتارهای غیر اخلاقی از قبیل سگ درمانی، كتك درمانی، گروگانگیری و امثال آن باعث بازگشت مجدد معتادان شده و حتی در مواردی درهنگام حمل معتادان به كمپ موجب مرگ آنها شده‌اند. نظارت وزارت كشور به عنوان ناظر اجرایی بر كمیته‌ای متشكل از سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی می‌تواند به عنوان ستاد مركزی نظارت بر كمپ‌ها اقدام نموده و همزمان با جمع آوری كمپ‌های غیر مجاز و غیر بهداشتی؛ از مراكز ترك اعتیادی كه در چارچوب مقررات فعالیت می‌نمایند حمایت كنند، چرا كه در حال حاضر بسیاری از مراكز ترك اعتیاد مجاز از نظر مادی و امكانات سخت افزاری در تنگنا هستند‌‌ اما جالب‌ترین اظهارنظر در هفته گذشته سخنان استاندار تهران بود. ایشان اظهار نمودند كه اكثر «معتادان ولگرد شاغل» هستند.

این موضع برای من به عنوان یك آسیب‌شناس بسیار عجیب بود. چرا كه ممكن است در بین «شاغلین»، «معتاد» وجود داشته باشد اما اگر منظور از «ولگرد» اشخاصی باشد كه بدون هدف و بلاتكلیف در خیابان‌ها و كوچه‌ها سرگردان هستند اینگونه افراد را كه «شاغل» نمی‌نامند. حتی ایشان اظهار نموده‌اند 75درصد از معتادان در یكی از شهرهای تهران شاغل هستند‌كه اینگونه اظهارنظرها جای تاسف دارد چون ارائه این تعاریف ممكن است موجب بروز دلخوری از طرف افراد شاغل گردد چرا كه اشتغال و ولگردی اصولا در یك عبارت قابل جمع نیستند. ولی حالا كه همه مسوولان دلسوز! به عمق فاجعه اعتیاد و ضرورت مقابله با آن پی برده‌اند و درباره آن اظهارنظر می‌كنند، باید با برنامه‌ریزی اساسی با توجه به هجوم مافیای مواد مخدر در مقابله با آنها نیز به طور اصولی و زیربنایی مقابله كرد كه چرا كه وقتی استاندار تهران اعلام می‌كند 2700معتاد ولگرد در تهران جمع آوری شده‌اند باید به فكر درمان و اشتغالزایی برای این قشر هم باشند؛ یا اگر درمان و اشتغالزایی از ایشان ساخته نیست حداقل فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را برای خودشان الگو قرار دهند و در این راستا حركت كنند. چون در همین تابستانی كه آخرین روز آن را هم پشت سر گذاشتیم، فرهنگسراها و مراكز وابسته به شهرداری تهران برنامه‌های بسیار‌ مفیدی را در خصوص افزایش مهارت‌های زندگی جوانان و دانش آموزان ترتیب داده بودند‌كه اینجانب به عنوان سخنران و مشاور حضور در برخی از این برنامه‌ها حضور یافته و از نزدیك با جوانان مناطق جنوب تهران مثل یافت آباد، جوادیه، كشتارگاه و نازی آباد صحبت نمودم.

 از نظر بنده تداوم اینگونه از برنامه‌ریزی‌های مشترك در فرهنگسراها و مدارس می‌تواند یكی از اهرم‌های بسیار مناسب در زمینه پیشگیری از اعتیاد باشد‌ و از این جهت باید به شهردار محترم ‌ آقای قالیباف و مجموعه همكارانشان در مدیریت شهری تهران تبریك گفت چون توانسته‌اند این موضوع را در اذهان شهروندان جا بیندازند كه شهرداری امروز دیگر فقط بلدیه نیست بلكه یك نهاد فرهنگی است. بنابراین آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها باید از این ظرفیت شهرداری تهران برای رشد و تعالی جوانان و دانش آموزان و افزایش مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی آنها بهره بگیرند.

دكتر مجید ابهری / آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری
منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha