سلامت نیوز : هدف ازPGD (تشخیص پیش از لانه گزینی جنین)، جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی، انواع عقب ماندگی های ذهنی، ناشنوایی، نابینایی، انواع سرطان ها   و" آنمی داسی شكل" است .

 رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیك بیمارستان فوق تخصصی صارم گفت: تشخیص بیماری های ژنتیكی، پیش از بارداری با بكارگیری روش تشخیص پیش از لانه گزینی(PGD)  با استفاده از تكنولوژی های پیشرفته مولكولی در كشور امكانپذیر شد .
دكتر مهرداد نوروزی نیا با اعلام این خبر افزود: این روش كه از سوی متخصصان ژنتیك و ناباروری در بیمارستان صارم راه اندازی شده، تنها روشی است كه بدون سقط درمانی از تولد كودكان مبتلا به بیماری های ژنتیكی جلوگیری خواهد كرد .
 وی ادامه داد: در روش(Preimplantation Genetic Diagnosis)PGDپس از انجام آزمایش روی جنین از بارداری با  جنین هایی كه دچار اختلال های ژنتیكی هستند، جلوگیری می شود .
به گفته دكتر نوروزی نیا در این روش آزمایش روی جنین هشت سلولی كه حاصل لقاح مصنوعی است، انجام می شود و در صورت اطمینان از سالم بودن جنین، او را به رحم مادر منتقل می كنند تا به رشد طبیعی خود ادامه دهد .
وی ادامه داد: روشPGD بهترین، موثرترین و بی خطرترین روش پیشگیری از بیماری هایی همچون "تالاسمی"، "آنمی داسی شكل"، انواع عقب ماندگی های ذهنی، ناشنوایی، نابینایی و انواع سرطان ها به شمار می رود .
رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیك بیمارستان فوق تخصصی صارم تصریح كرد: در مواردی كه خانواده ای دارای فرزند مبتلا به یك بیماری ژنتیكی باشند، مانند خانواده هایی كه دارای فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور هستند، تنها راهی كه تاكنون برای جلوگیری از به دنیا آمدن بیمار مبتلا به "تالاسمی ماژور" وجود داشت، تشخیص پیش از تولد از طریق آزمایش مایع آمینوتیک(مایع اطراف جنین)یا پرزهای جنینی بوده است. در صورت ابتلای جنین به بیماری مورد آزمایش، ختم حاملگی از طریق سقط جنین انجام می شده است .
 وی افزود: هرچند آزمایش جنین مبتلا به تالاسمی، توانسته از تولد بیماران مبتلا به تالاسمی جلوگیری كند، اما این شیوه آسیب های زیادی برای مادر به دنبال داشته است .
دكتر نوروزی نیا با اشاره به اینكه سقط جنین های مبتلا به تالاسمی در هفته های15 تا 19 بارداری یكی از علل استرس های زمان بارداری به شمار می رود، یادآور شد: تحقیقات نشان می دهد، پیامدهای استرس روانی سقط روی مادر گاهی به اندازه تحمل استرس برای فردی است كه در جنگ شركت كرده است .
وی گفت: زنان گاهی تا سال ها بعد از سقط از عوارضی همچون بی خوابی، افسردگی، احساس گناه و  ده ها عارضه دیگر رنج می برند .
رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیك بیمارستان فوق تخصصی صارم اظهار داشت: در مقایسه با تشخیص های رایج پیش از تولد كه هم اینك در بسیاری از آزمایشگاه های كشور انجام می شود، تشخیص پیش از بارداری، اصولا بی خطر و بدون هیچ یك از عوارض فوق است .
 وی گفت: قبل از این، تشخیص پیش از بارداری تالاسمی و بیماری های دیگر مانند سرطان پستان و تخمدان و ... در ایران انجام نمی شده ، اما هم اینك به همت متخصصان بیمارستان صارم، این تشخیص در این بیمارستان امكانپذیر شده است .
دكتر نوروزی نیا در خاتمه تصریح كرد: با استفاده از این تكنیك، بسیاری از خانواده ها می توانند به آرزوی دیرینه خود كه داشتن فرزندی سالم است با عوارض کمتری دست یابند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha