سلامت نیوز: دانشمندان به دانش جدیدی در مورد چگونگی سرایت ویروس هایی مانند آنفلوانزا و ایدز بین گونه های مختلف دست یافته اند. این یافته می تواند به پیش بینی ظهور بیماری های جدید كمك كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، این تحقیق توسط پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ و كمبریج به منظور شناخت چگونگی سرایت برخی ویروس ها مانند آنفلوانزای پرندگان از پرندگان به گونه های بسیار متفاوتی مانند انسان صورت گرفته است.

دانشمندان دریافته اند كه این ویروس ها بهتر می توانند، گونه هایی جانداری كه به گونه های هدف شان نزدیك تر است مبتلا كنند تا جاندارانی كه از نظر گونه ای با آنها مرتبط هستند.
با این حال این تحقیق حاكی از آن است كه وقتی بیماری ها از گونه ای به گونه دیگر پرش بزرگی می كنند می توانند به آسانی بین گونه های كه به قربانیان جدید نزدیك هستند سرایت كنند این امر بدون در نظر گرفتن اینكه این ارتباط چه قدر به گونه اصلی نزدیك باشد صورت گرفت.

دكتر بن لانگ دون از دانشكده علوم زیستی دانشگاه ادینبورگ و مجری این تحقیقات گفت: بیماری های نوظهور مانند سارس، ایدز و برخی انواع آنفلوانزا همگی از دیگر گونه ها به انسان سرایت كرده اند.

مجری این طرح گفت: شناخت این امر كه چگونه بیماری ها بین گونه های مختلف سرایت می كند حیاتی است چرا كه می تواند به پیش بینی ظاهر بیماری های جدید در آینده كمك كند.
پژوهشگران با مبتلا كردن بیش از 50 گونه پشه با سه ویروس مختلف،نشان دادند كه گونه هایی كه از نظر ارتباط به ویروسی كه به گونه های هدف نزدیك تر بودند آسیب پذیر تر از گونه هایی بودند كه از نظر ارتباط دورتر محسوب می شدند.

آنها نشان دادند كه گروه هایی از پشه ها كه از نظر گونه ای به هم نزدیك بودند به طور مشابهی به همین ویروس ها حساس بودند.

نتایج این تحقیقات در نشریه PLoS Pathogens منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha