سلامت نیوز: كولین یكی از ویتامین های ناشناخته موجود در تخم مرغ است كه نقش بسیار مهمی در تكامل مغز جنین دارد.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به دلیل اهمیت ماده كولین در ساختمان بدن، عدم مصرف آن در گروه های خاص به ویژه زنان باردار و شیرده می تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد زیرا این ماده در به هم پیوستگی ساختمانی غشای سلول ها نقش دارد.

دكتر پریسا ترابی افزود: تخم مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از كولین می باشد كه به خصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسد. كولین تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده ای به نام لسیتین یافت می شود.

وی با اشاره به این كه 2 عدد تخم مرغ با تامین حداقل 250 میلی گرم كولین حدود 50 درصد نیاز روزانه یك خانم باردار و شیرده را تامین می كند، تصریح كرد: كولین نقش بسیار مهمی در تكامل مغز جنین دارد و این ماده مناطقی از مغز را كه مسئول برقراری حافظه هستند تحت تاثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می كند.

این كارشناس تغذیه ادامه داد: دریافت كولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تكامل مناسب مغزی او می شود بلكه باعث می شود كه سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعادل حفظ شودو همچنین مادران بارداری كه در رژیم غذایی خود فقر كولین دارند، 4 برابر بیشتر احتمال دارد كه جنین آنها دچار ضایعات لوله عصبی از جمله كانال مغزی نخاعی شود.

به گفته دكتر ترابی، مصرف كافی كولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با كاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی آنها همراه است و به طور خاص،‌خوردن یك عدد تخم مرغ در روز با 18 درصد كاهش احتمال سرطان سینه همراه است به ویژه وقتی كه همراه با میوه و سبزیجات مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha