سلامت نیوز: همزمان با تغییر الگوی زندگی افراد جامعه و تاثیرپذیر از شیوه های نادرست تغذیه ای غربی آمار سرطان های دستگاه گوارش رو به افزایش است و این در حالی است كه گاهی به علت تشخیص دیرهنگام و گاه اشتباه آنها به خصوص سرطان مری طول درمان افزایش می یابد.
  
عبداله فضل علیزاده رئیس انجمن سرطان ایران در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران افزود: سرطان مری از جمله سرطان های رو به افزایش در دستگاه گوارش است كه البته در حال حاضر نمی توان گفت كه میزان فراگیری آن به سرطان معده رسیده باشد ولی با ترویج شیوه های غلط تغذیه ای این سرطان در حال شیوع است.

وی مشكلات بلعیدن غذاهای جامد را در مراحل اولیه بیماری از جمله علایم هشدار آن عنوان و تاكید كرد:‌این مشكلات در زمان عود بیماری می تواند در بلع مایعات نیز اثر گذاشته و به طور كلی عمل بلع را برای فرد مبتلا دشوار كند كه در این مورد افراد بالای 40 و یا 50 سال باید به این علایم توجه خاصی بكنند زیرا سرطان مری از جمله سرطان هایی است كه احتمال بروز آن در سنین بالای 40 یا 50 سالگی بیشتر است و گروه مسن را درگیر می كند.

دكتر فضلعلیزاده نوشیدن مایعات داغ و به خصوص چای داغ را از مهمترین عوامل بروز سرطان مری برشمرده و در این زمینه گفت: بسیاری از ایرانیان تمایل زیادی به نوشیدن مایعات به صورت داغ مخصوصا چای داغ و یا لب سوز دارند و این در حالیست كه بسیاری از افراد نمی دانند كه سرطان بیماری خاموشی است كه زمینه های ابتلای به آن از سال ها قبل فراهم می شود.

دكتر فضل علیزاده مشكلات ساختاری را از دیگر عوامل بروز سرطان مری ذكر كرده و اظهار داشت: این مشكلات اغلب به صورت اختلالات ژنتیكی روی می دهند كه البته تشخیص زودرس آن تاثیر مهمی در بهبود زودرس بیماری می گذارد و ناگفته نماند برای درمان این سرطان در نواحی فوقانی مری در گذشته عمل جراحی و برداشتن بافت های آسیب دیده تجویز می شده است.

وی با اشاره به پیشرفت های جدید در عصه درمان سرطان ها استفاده از درمان های تلفیقی قبل از جراحی را به شیوه شیمی درمانی، رادیوتراپی و پرتودرمانی را بهترین شیوه های درمان سرطان به خصوص در سرطان های مری و معده عنوان كرده كه هم اكنون این دسته از درمان ها به طرز قابل توجهی سبب افزایش سرعت بهبود بیماری و ارتقا میزان امید به زندگی اعلام كرد.

*مشكلات بلع ناشی از اختلالات حركتی نگران كننده نیستند

دكتر امیرحسین فقیهی فوق تخصص گوارش و كبد در ادامه با برشمردن انواع مختلف اختلالات بلع در دستگاه گوارش به كم خطر بودن ناراحتی های بلعیدن از نوع اختلالات حركتی اشاره كرد و افزود: اختلالات بلعیدن به دو بخش اختلالات حركتی و اختلالات عضوی مربوط است كه در نوع اول چون به شیوه غذا خوردن فرد مرتبط است خطر و نگرانی چندانی ندارد.

وی گفت: اختلالات بلعی ناشی از منشا حركتی معمولا در سنین نوجوانی و جوانی روی می دهند كه اغلب وابسته به نوع غذاخوردن این افراد است كه معمولا با عجله و تند و تند غذا خوردن و یا استرس های دوران نوجوانی و جوانی از مهمترین عوامل بروز آن است كه در اغلب موارد با مراجعه به متخصصان گوارش و تجویز دارو و اصلاح شیوه تغذیه بهبود می یابد.

دكتر فقیهی اختلالات بلعیدن با منشا عضوی را از علایم هشدار دهنده بروز بیماری هایی همچون سرطان برشمرده و تاكید كرد:‌این نوع اختلالات ناشی از مشكلاتی است كه در جسم افراد و به خصوص در دستگاه گوارش آنها همچون بروز برخی بیماری های جسمی روی می دهد و یا در صورت پیشرفت بیماری در این سیستم اثر می گذارد.

وی خاطرنشان كرد: اختلالات عضوی معمولا در سنین بالای 50 سالگی روی می دهد و سرطان، وجود غده و تنگی های ناشی از زخم در مری را از جمله این اختلالات دانست كه در ایجاد اختلالات بلعیدن تاثیر مستقیم دارند و در صورت بدخیم بودن آنها لاغری ناگهانی از مهمترین علایم بارز آن است.

این فوق تخصص گوارش، تصریح كرد: در مراحل مزمن بیماری های گوارشی ناشی از اختلالات بلع، ایجاد مشكلات بلعیدن در بلع جامدات به همراه احساس گیر كردن غذا در مری، مشكل در قورت دادن غذا، آروغ زدن های متداول و بی علت، استفراغ مكرر، دل درد شدید و احساس پری را از دیگر علایم بروز اختلالات عضوی بلعیدن در سنین بالا برشمرد.

* مشكلات بلع ناشی از ناراحتی های عصبی در خانم ها بیش از مردان است

 همایون پوركرامتی، روانپزشك ادامه داد: نمی توان گفت كه ناراحتی های روحی روانی و افسردگی منشاء شكل گیری تمام بیماریهای جسمی و حتی عود و یا بهبود نیافتن آنها است و افرادی كه مشكل اعصاب دارند، این مشكلشان می تواند تا حد زیادی به ناراحتی هایی همچون اضطراب مرتبط شود.

وی با بیان اینكه مشكلات بلع ناشی از افسردگی و ناراحتی های روحی روانی در خانم ها شایع تر از آقایان است، تاكید كرد: اغلب این ناراحتی ها معمولا در سنین زیر 30 سالگی اتفاق می افتد كه به ایجاد مشكلات بلع همچون احساس گیر كردن غذا در مری و یا نظایر آن می انجامد.

دكتر پوركرامتی اظهار داشت: البته ناگفته نماند كه مشكلات بلع از جمله مشكلاتی است كه باید توسط متخصصان گوارش تشخیص داده شود و در صورتیكه این مشكلات وابسته به ناراحتی های عضوی نباشد، توسط این پزشكان به روانپزشكان معرفی می شوند.

وی مشكلات روانبخشی را نیز از دیگر عوامل بروز اختلالات بلع در افراد برشمرده كه این مشكلات در بسیاری از موارد ناشی از دلایل ناشناخته ای هستند كه زمینه های ژنتیكی می تواند از گزینه های ابتلای افراد به آن محسوب شود.

این روانپزشك، خوردن سریع و قورت دادن سریع غذا را به علت مشكلات روحی و روانی، از مهمترین عوامل بروز اختلالات بلعی از ناراحتی های اعصاب و روان ذكر كرد كه در این حالت به دلیل ورود زیاد هوا در هنگام بلع سریع به دستگاه گوارش فرد دچار این اختلالات می شود.

* افرادیكه مشكلات بلع دارند، در تغذیه شان بیشتر دقت كنند

دكتر نیاز محمدزاده، متخصص تغذیه با اشاره به اینكه تغذیه در بهبود مبتلایان به اختلالات بلع نقش موثری دارند، مصرف مایعات و غذاهای سهل الهضم و نرم در قالب پوره را از مهمترین توصیه ها در مصرف غذا در این افراد برشمرد.

وی گفت: تنظیم قوام مایعات در مبتلایان به اختلالات بلع برای جلوگیری از ورود موادغذایی به دستگاه تنفسی، حائز اهمیت است؛ زیرا یكی از مشكلات این افراد به علت مشكلات قورت دادن و هضم غذا، پریدن غذا در گلو و یا دستگاه تنفسی است.

این متخصص تغذیه، مداخلات تغذیه ای را در رژیم درمانی مبتلایان به اختلالات بلع از هر دو گروه حركتی و عضوی در بهبود و یا گسترش بیماری بسیار مهم دانسته و توجه به آن را امری ضروری می داند.

وی با اشاره به اینكه اغلب افراد نوع تغذیه را در بروز اختلالات بلع موثر می دانند، خاطرنشان كرد: تغذیه و نوع آن هیچ نقشی در بروز اختلالات بلع ندارد، اما پس از ابتلای آن در زمینه بهبود و یا گسترش آن، بسیار مهم و مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha