سلامت نیوز: مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: در دهه‌های 60 و 70، بیماران هموفیلی در مواجه با آلودگی‌های ویروسی از طریق فرآورده‌های خونی به ویروس هپاتیت و ایدز مبتلا شدند که بر اساس رای مراجع قضایی وزارت بهداشت علاوه بر جبران خسارات مادی باید از نظر معنوی نیز از بیماران عذرخواهی کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

احمد قویدل در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: متأسفانه در دهه‌های 60 و  70 بیماران هموفیلی به علت استفاده از فرآوردهای خونی به بیماریهای هپاتیت و ایدز مبتلا شدند که پرونده‌های کیفری نسبتاً بزرگی در این زمینه در محاکم قضایی تشکیل شده است.

وی افزود: تاکنون به ادعای هزار و  144 نفر از بیماران رسیدگی شده و دولت بالغ بر 25.5 میلیارد تومان غرامت به این بیماران پرداخت کرده است.

قویدل تصریح کرد: همچنین بیش از 1500 پرونده حقوقی نیز نزد شعبه 1 مجمتع قضایی شهید بهشتی در حال رسیدگی است که 895 مورد آن به مرحله کارشناسی رسیده و از این بین برای 704 رأی بدوی یا اولیه صادر شده است که 107 رأی آن در اوایل ماه جاری اجرا می‌شود.

قویدل یادآور شد: در مورد 38 مورد از آراء قطعی باید توسط وزارت بهداشت با توجه به پایان مهلت پیش‌بینی شده در قانون که 18 ماه پس از صدور رأی تجدیدنظر است، غرامت پرداخت شود.

قویدل تصریح کرد: در آراء حقوقی صادر شده برای هزار و 144 نفر قوه قضائیه برای اولین بار در تاریخ قضایی کشور در چارچوب تأمین خسارت معنوی دستور عذرخواهی از آلوده‌شدگان توسط دولت را به دلیل نسبت دادن راه‌های آلودگی بیماران به راه‌های غیر از دریافت خون نیز صادر شده است که این اعاده حیثیت پس از دفاع غیر منصفانه وکلای وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون و تقاضای آزمایش ایدز برای مادران مبتلا تحقق یافت که از درخشان‌ترین تصمیمات قضایی کشور است.

وی با بیان اینکه این رأی به تأیید بالاترین مقام قضایی کشور رسیده است، خاطر نشان کرد: تاکنون این موضوع اجرایی نشده است و دین آن بر گردن دولت باقیمانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha