دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱

اغلب همه ی افراد با اضطراب آشنا هستند ، گاهی عصبی شده و دچار تنش ها و استرس می شوند . اینجا به 5 راه برای مدیریت آنها می پردازیم

سلامت نیوز : اغلب همه ی افراد با اضطراب آشنا هستند ، گاهی عصبی شده و دچار تنش ها و استرس می شوند . اینجا به 5 راه برای مدیریت آنها می پردازیم :

1- در تمدد اعصاب استاد شوید. همه ی ما فکر می کنیم که می دانیم چطور آرام شویم. ولی آرام کردن خود با تلویزیون و یا کامپیوتر کارآمد نیست. ( بسته به کاری که می کنید و یا برنامه ای که می بینید حتی ممکن است بیشتر تحریک کننده باشد) همینطور به کمک الکل ، داروها و تنباکو (دخانیات) . این ها ممکن است به ظاهر تسکین دهنده باشند ولی در واقع چیزی جز یک آرامش کاذب برای شما ندارد که این آرامش نیز کاملا موقتی است. چیزی که واقعا برای آرامش نیاز دارید، استفاده از یک تکنیک تمدد اعصاب است مانند نفسهای عمیق ، و یا یوگا که به روی ذهن تاثیر فیزیکی دارند. برای مثال نفس عمیق کمک می کند که یک عصب اصلی که از دیافراگم به مغز متصل است ، پیامی بفرستد که به شما حس راحتی و شل شدن می دهد .

2- به اندازه کافی بخوابید، بخورید و ورزش کنید. آیا می خواهید که ذهن و جسمتان احساس آرامش و قدرتی کند که حس کنید تمام بالا و پایین های زندگی را حریفید ؟ مقداری که بدنتان نیاز دارد بخوابید، نه بیشتر و نه کمتر . خوب بخورید : از میوه و سبزیجات استفاده کنید . پروتئین های بدون چربی و به طور کلی غلات را جدی بگیرید. غلات یک منبع انرژی تدریجی هستند (به جای انرژی زاهای سریع با استفاده از مقدار زیادی شکر یا کاقئین ). و ورزش را هرگز فراموش نکنید . ورزش باعث می شود اکسیژن به تک تک سلول های بدن برسد ، مغز و بدن در بهترین وضعیت عمل کنند .

3- با دیگران ارتباط برقرار کنید. با دوستان ، یا خانواده ی خود وقت بگذرانید. فعالیت های برنامه ریزی شده عالی اند و در کنار آنها بیرون رفتن و گشت زدن نیز همینطور. در ارتباط بودن با افرادی که به آنها احساس نزدیکی می کنیم و همچنین تفریح و کار با آنها باعث می شود دوستیمان قویتر شود در نتیجه ما هم احساس امنیت کنیم و بدانیم که پشتیبان داریم. و آن حس شادی و مشترک بودن که با همراه آن می آید به ما اجازه می دهد زندگی شادتری داشته و کمتر درباره اتفاقات اطرافمان نگران شویم. اگر احساس نگرانی می کنید و عصبی هستید در موردش با افرادی که می دانید گوش شنوایی دارند صحبت کنید. این باعث می شود احساس کنید درک شده اید و قادرید بهتر به مقابله با مشکلاتتان بپردازید. بدانید که همه این احساسات را تجربه می کنند و شما تنها نیستید.

4- با طبیعت ارتباط برقرار کنید. بیرون رفتن برای قدم زدن در پارک ، کوهنوردی یا جنگل نوردی به هر کس کمک می کند تا به آرامش درونی رسیده و ذهنش ثابت شو د. ( جایی را انتخاب کنید که در آن احساس امنیت می کنید تا بتوانید آرام شوید و از اطراف خود لذت ببرید.) قدم زدن ، کوهنوردی ، دوچرخه سواری و یا راه رفتن روی برف هم ورزش به حساب می آیند و هم یک روش تمدد اعصاب عالی . حال در این میان یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را دعوت کنید تا همراه شما باشد تا اثر این تمدد اعصاب دو چندان شود .

5- مثبت فکر کنید ، یک راه عالی برای اینکه ذهنمان را از چیزهای نگران کننده دور نگه داریم این است که به چیزهای خوب ، زیبا و مثبت فکر کنیم . به خودتان اجازه دهید که خیال پردازی کنید و آرزو کنید که بهترین چیزها اتفاق بیفتد.

نکته : وقتی استرس و اضطراب بیشتر از حد باشد، ممکن است یک اختلال روانی محسوب شود. برای کسانی که از این بیماری رنج می برند ، دریافت مراقبت های مناسب از روان پزشکان حرفه ای بسیار مهم است. راهنمایی های بالا کمک خواهند کرد. ولی برای کسانی که اضطراب بیش از حد دارند درمان های پیشرفته تر لازم است .
منبع: محمد ابراهیمی، مجله پزشکی مادر



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha