سلامت نیوز: یك متخصص بیماری‌های كلیوی گفت: در مصرف میوه‌های شیرین مانند انگور و هندوانه نباید افراط كرد چون زیاده روی در استفاده از این میوه‌ها زمینه‌ساز ابتلا به سنگ كلیه می‌شود.

دكتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پتاسیم و منیزیم موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها در كاهش احتمال ابتلا به سنگ كلیه موثر است. در این جهت لیموشیرین و لیموترش بهتر از پرتغال و این سه میوه موثرتر از گریپ فروت در پیشگیری از ابتلا به سنگ كلیه هستند. گریپ‌فروت علی‌رغم برخورداری از پتاسیم به علت بالا بودن میزان فروكتوز احتمال ابتلا به سنگ كلیه را افزایش می‌دهند.

این متخصص بیماری‌های كلیوی با اشاره به میزان شیوع بیماری سنگ كلیه گفت: سنگ كلیه جزو بیماری‌های تقریبا شایع كلیوی است و حدود 12 درصد مردان و حدود 6 درصد زنان به آن مبتلا می‌شود.

وی افزود: عوامل ژنتیكی، جغرافیایی و میزان در معرض نور آفتاب قرارگرفتن در ابتلا به سنگ كلیه موثر است. در كل ابتلا به سنگ كلیه در مردان شیوع بیشتری دارد ولی بر اساس مطالعات انجام شده، سرعت شیوع این بیماری‌ در زنان در حال افزایش است.

افزایش 20 درصدی فروكتوز نوشیدنی‌ها باعث رواج بیشتر سنگ كلیه شده است

این متخصص بیماری‌های كلیوی در ادامه گفت: ابتلا به سنگ كلیه در كشورهای صنعتی رو به افزایش است كه رواج مصرف غذاهای فرآوری شده در این جوامع در دچار شدن بیماری نقش دارد. بر اساس مطالعات انجام شده میزان قند فروكتوز در غذا‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی در سال‌های اخیر تا حدود 20 درصد افزایش یافته است و همین امر باعث افزایش زیاد دفع كلسیم و اگزالات و ابتلا به سنگ كلیه شده است.

گتمیری افزود: اگزالات‌ یكی از متابولیته‌هایی است كه در جریان سوخت و ساز بدن به وجود می‌آید و در مواد غذایی هم وجود دارد واز طریق ادرار دفع می‌شود. اگر در مواد غذایی تعادل میان اگزالات‌ وكلسیم وجود داشته باشد، این دو به میزان كافی جذب بدن می‌شوند.

وی با اشاره به تاثیر نوشیدن آب بر پیشگیری از ابتلا به سنگ كلیه گفت: آب فراوان و در نتیجه افزایش ادرار باعث كاهش احتمال تولید سنگ كلیه می‌شود. هر فردی اگر به میزانی آب بنوشد كه روزانه دو لیتر ادرار كند، احتمال ابتلای او به سنگ‌هایی مانند كلسیمی و فسفات كلسیمی كلیه بسیار كاهش پیدا می‌كند.

دكتر گتمیری تاكید كرد: بر اساس مطالعات انجام شده اگر فردی روزانه حدود 300 سی‌سی بیشتر ادرار ‌كند، احتمال ابتلای او به سنگ‌ كلیه حدود 40 درصد كاهش پیدا می‌كند. در واقع مصرف آب احتمال ابتلا به سنگ كلیه و سنگ سازی مجدد را كاهش می‌دهد.

برای پیشگیری از سنگ كلیه، سرسفره نمك نخورید

معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی با بیان اینكه مصرف زیاد نمك احتمال ابتلا به سنگ كلیه را افزایش می‌دهد، گفت: افراط در خوردن نمك باعث افزایش دفع كلسیم می‌شود و احتمال دچار شدن به سنگ كلیه را افزایش می‌دهد.

دكتر گتمیری افزود: مردم ایران به طور متوسط روزانه 2 تا 3 برابر بیش از حد مجاز نمك مصرف می‌كنند این در حالیست كه روزانه بدن انسان به كمتر از شش گرم نمك نیاز دارد بنابراین باید به نمك درون غذا‌ها بسنده كنیم و سر سفره نمك نخوریم علاوه بر آن لازم است كودكان خود را بگونه‌ای عادت دهیم كه به غذای خود نمك اضافه نكنند.

وی با اشاره به نقش پروتئین، نشاسته‌ و چربی در دچار شدن به سنگ كلیه، گفت: زیاده‌روی در مصرف مواد نشاسته‌ای و چربی‌ها برای سلامت بدن مضر است. كربوهیدرات‌ها گرچه به طور مستقیم در ابتلا به سنگ كلیه نقش ندارند ولی افراط در مصرف آن‌ها باعث ابتلا به چاقی می شود. چاقی موجب دچار شدن به دیابت می شود و این بیماری فرد را مستعد ابتلا به سنگ كلیه می‌كند.

وی افزود: در جوامع مختلف ابتلا به دیابت رو به افزایش است. در ایران حدود 5 درصد افراد به دیابت مبتلا هستند و افراد چاق نسبت به افراد لاغر بیشتر احتمال ابتلا به سنگ كلیه دارند.

این متخصص بیماری‌های كلیوی توصیه كرد: افرادی كه مستعد ابتلا به سنگ كلیه هستند نباید به مقدار زیاد پروتئین مصرف كنند. در این جهت آنان نباید هفته‌ای بیش از سه بار گوشت مصرف كنند.

دكتر گتمیری در پایان گفت: مبتلایان به سنگ كلیه نباید كلسیم خوراكی به صورت قرص مصرف كنند اما كلسیم موجود در مواد لبنی مانند شیر و ماست باعث كاهش احتمال ابتلا به سنگ كلیه می‌شود، بنابراین افراد مستعد ابتلا به این بیماری نیز می‌توانند از لبنیات استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha